Zorg voor hoofd, hart, lijf

Voor goede schoolprestaties is meer nodig dan plannen, structureren en leren alleen. Hoofd, hart en lijf moeten in balans zijn. Het is belangrijk voldoende ontspanningsmomenten in te bouwen en om goed voor lichaam en geest te zorgen. Wie goed in zijn vel zit, presteert vanzelfsprekend beter.

 

Gezond leven

Voeding is erg belangrijk voor een goede prestatie. Eet in de ochtend een voedzaam ontbijt om je dag goed te beginnen. Neem een lekkere lunch om de dag door te komen en eet ‘s avonds een gezonde maaltijd. Een ritme en gevarieerde voeding zorgen voor energie de hele dag door. Eet dus niet alleen maar patat of pizza maar ook groenten, aardappelen en een stukje vlees. Natuurlijk mag je ook wel eens een tussendoortje nemen. Een stukje (pure) chocolade of een appel zal je bijvoorbeeld helpen meer energie te krijgen als je even een dipje hebt tijdens het leren.

 

Ontspanning

Hard leren kost veel energie. Een goede nachtrust is dus essentieel. Doe voor het slapen bijvoorbeeld eens een oefening. Span al je spieren aan, hou dat even vast en ontspan je spieren weer. Dit zal je nachtrust bevorderen maar ook een moment van ontspanning bieden. Neem ook gedurende dag regelmatig rust. Als je bijvoorbeeld anderhalf uur huiswerk hebt gemaakt, neem even een kwartiertje pauze, loop een rondje en maak je geest vrij.

 

Bewegen

Beweging is belangrijk voor je gezondheid. Als je lichaam niet gezond is, presteert je geest minder goed. Probeer daarom dagelijks minimaal een half uur intensief te bewegen. Sla bijvoorbeeld de gymles niet over en pak de trap op school in plaats van de lift. Door kleine aanpassingen te maken kun je vaak al veel meer bewegen en dat is belangrijk!

 

Meer tips

Bekijk ook de andere leertips: