Dyscalculie of moeite met rekenen?

Dyscalculie komt bijna net zo vaak voor als dyslexie, maar toch hoor je dit minder vaak voorbijkomen. Leesproblemen worden dan ook sneller herkend op de basisschool dan rekenproblemen. Misschien mede doordat het gemiddelde rekenniveau van leerlingen die naar de middelbare school gaan de afgelopen jaren over het algemeen laag is. Maar wat als je kind dyscalculie heeft en echt geen rekenkundig inzicht heeft? In dit blog vertellen we je welke kenmerken bij dyscalculie horen, hoe dit getest wordt en hoe je jouw kind hierbij kan helpen.

Afbeelding voor Dyscalculie of moeite met rekenen?

Wat is dyscalculie?

Waar leerlingen met dyslexie moeite hebben met letters en lezen, hebben leerlingen met dyscalculie moeite met cijfers en rekenen. Deze leerlingen vinden het lastig om de rekenstrategieën goed te gebruiken. Zo hebben zij moeite met getallen lezen, tellen, benoemen, gebruiken en onthouden.

Wat zijn de kenmerken van dyscalculie?

  • Lang op de vingers blijven tellen
  • Veel fouten maken in een stapsgewijze aanpak van het rekenen
  • Moeite om de volgorde van de stappen van een strategie op een rekenopgave toe te passen
  • Lastig om rekenkennis toe te passen op opgaves
  • Moeite met de plaats van getallen: niet zo snel weten dat na de 7 een 8 komt
  • Cijfers omkeren of omdraaien
  • Moeite met klokkijken of uitrekenen hoelang iets duurt
  • Problemen met ruimtelijk inzicht

Hoe test je of jouw kind dyscalculie heeft?

Een (ortho)pedagoog of remedial teacher kan een dyscalculie-screening uitvoeren. Dit kun je al laten doen wanneer jouw kind in eind groep 5/begin groep 6 zit. Hiervoor moet jouw kind wel al langere tijd een duidelijke achterstand hebben met rekenen ten opzichte van klasgenoten. Een dyscalculie-screening bevat de volgende onderdelen:

  • De ernst van het probleem wordt vastgesteld. Hiervoor worden uitslagen van eerdere toetsen geanalyseerd.
  • Er vindt een rekengesprek met je kind plaats.
  • Eerdere hulp die je kind aangeboden heeft gekregen wordt meegenomen.
  • Het rekenonderwijs wat je kind tot nu toe heeft gehad wordt beoordeeld, om te kijken of er wellicht factoren zijn geweest die invloed hebben gehad op de rekenontwikkeling.

Hoe kun je een kind met dyscalculie helpen?

Je kunt nooit volledig van dyscalculie afkomen, maar je kunt er wel goed mee leren omgaan. Remedial teaching kan hiervoor uitkomst bieden! Tijdens een remedial teaching-traject worden rekenblokkades en achterstanden aangepakt en wordt geprobeerd verdere leerachterstanden te voorkomen. Aan de hand van een op maat gemaakt plan leert jouw kind bewust rekenen door veel te oefenen en sommen op te delen in kleine stapjes, zodat het net wat makkelijker wordt. Samen met de remedial teacher gaat jouw kind gestructureerd aan de slag met de basis van rekenvaardigheden. Hij of zij krijgt daardoor meer zelfvertrouwen om steeds een stapje verder te gaan met meer ingewikkelde rekenopgaven. Uiteindelijk is het de bedoeling dat jouw kind om leert gaan met zijn of haar leerprobleem, weer mee kan doen met de groep en met zelfvertrouwen in de klas zit.

Remedial teaching kan helpen!

Twijfel je of jouw kind dyscalculie heeft?

Onze remedial teachers kunnen een dyscalculie-screening doen, een op maat gemaakt plan maken en vervolgens samen met jouw kind aan de slag gaan om vooruitgang te boeken. Zo gaat jouw kind uiteindelijk weer vol zelfvertrouwen naar school!

Meer informatie over remedial teaching