Een Vliegende start in de brugklas
De overgang van de basisschool naar de brugklas is voor veel leerlingen lastig. Er verandert veel, zoals nieuwe vakken, meer huiswerk en een andere omgeving. Om leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden, oefenen we met verschillende vaardigheden die leerlingen nodig hebben om de brugklas succesvol te doorlopen.
De begeleiding is gericht op leerlingen in de brugklas en wordt volledig binnenschools verzorgd. Het doel is om de start in de brugklas te vergemakkelijken door leerlingen kennis te laten maken met studievaardigheden die van belang zijn op het voortgezet onderwijs en te laten werken aan het verbeteren van cognitieve en metacognitieve vaardigheden.
Een Vliegende start in de brugklas in het kort:
- Voor leerlingen uit de brugklas
- Verbeteren van cognitieve en metacognitieve vaardigheden
- Werken met onze Lyceo Leren Leren©-methode
- Werken in kleine groepjes van maximaal 5 à 6 leerlingen
Het programma
Tijdens het programma helpen we leerlingen één middag per week met het plannen, maken en leren van hun huiswerk. We begeleiden bij het aanleren van de meest effectieve leermethoden en geven extra vakinhoudelijke uitleg. Daarnaast geven we workshops op het gebied van studievaardigheden. De school kan kiezen tussen verschillende vormen van begeleiding:
- Naschools aanbod: één middag per week helpen we leerlingen met het plannen, maken en leren van hun huiswerk.
- Ondersteuning bij specifieke vakken: onze begeleiders bieden ondersteuning bij specifieke vakken, zodat leerlingen extra ondersteuning krijgen bij het eigen maken van kennis en vaardigheden.
- Extra persoonlijke aandacht voor bepaalde klassen: een begeleider wordt gekoppeld aan een specifieke klas en loopt gedurende de hele dag mee met deze leerlingen om extra ondersteuning te bieden waar nodig.
-
Onze begeleiders
We werken met begeleiders die peer-to-peer lesgeven, een manier van kennisoverdracht die, onder meer volgens de Education Endowment Foundation (educationendowmentfoundation.org.uk), een bewezen positieve impact heeft op de ontwikkeling van leerlingen. Omdat onze begeleiders tevens als rolmodel dienen, kiezen we bewust voor begeleiding door studenten en net afgestudeerden. Zij staan dicht bij de belevingswereld van onze leerlingen en zijn in staat te inspireren, motiveren en vertrouwen te geven.
-
Onze aanpak
We werken vanuit een positieve benadering, waarbij het creëren van succesmomenten en het leren van fouten centraal staan. Zo geven we na afloop van elke bijeenkomst een tip en een top mee aan iedere leerling. Tevens biedt het afwisselende programma iedere leerling de mogelijkheid om in een van de onderdelen te excelleren.
-
Lyceo Leren Leren©
Samen met Tilburg University hebben we een eigen leermethode ontwikkeld voor het aanleren en verbeteren van studievaardigheden: Lyceo Leren Leren©. Deze methode steunt op vier pijlers die steeds terugkomen: plannen, structureren, herhalen en reflecteren. Speciaal voor onze basisschoolleerlingen is een junior-variant ontwikkeld, met oefeningen en voorbeelden op hun eigen niveau.
-
Partner van de school
Scholen hebben regelmatig contact met hun vaste contactpersoon. Die coördineert meerdere trajecten in de regio en stuurt de school wekelijks een voortgangsverslag.