Interview met Projectcoördinator Claire

Kan je meer vertellen over hoe je bij Lyceo terecht bent gekomen?

Zelf heb ik een achtergrond in evenementenorganisatie, marketing en media. Tijdens mijn opleiding ben ik meerdere malen in aanraking gekomen met het (kunst/cultuur) onderwijs. De combinatie van projectmanagement en onderwijs vond ik erg leuk. Na mijn afstuderen heb ik kort mijn eigen bedrijfje gehad waarbij ik kunst en cultuur workshops maakte en uitvoerde in het basisonderwijs. Op deze manier droeg ik op mijn manier een steentje bij naar aanleiding van het lerarentekort. Tijdens deze periode kwam ik in aanraking met Lyceo, en sprak de rol van projectcoördinator Primair Onderwijs mij zeer aan. Mijn kennis van projectorganisatie en mijn ervaring binnen het basisonderwijs kwamen hier goed tot hun recht.

Wat houdt jouw functie in?

Binnen de functie Projectcoördinator Primair Onderwijs helpen wij leerlingen in het basisonderwijs en in de brugklas door middel van het organiseren van aanvullende leertrajecten. Tijdens deze trajecten gaan wij aan de slag met het ‘leren leren’ omtrent de basisvaardigheden, studievaardigheden en zelfs coderen. Het uitgangspunt hierbij is dat de leerlingen het meeste uit zichzelf kunnen halen en om hun zelfvertrouwen een boost te geven! De leerling staat tijdens deze samenwerking met de school altijd centraal. Vanuit deze visie bouw je als projectcoördinator de trajecten op en bewaak je de kwaliteit hiervan. Daarnaast gaan wij ook in gesprek met de scholen om erachter te komen waar hun behoeftes liggen en of Lyceo de school eventueel (extra) kan ondersteunen bij de uitvoering van de onderwijstaak. 

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

Mijn dag bestaat voornamelijk uit schoolcontact en het begeleiden/coachen van de begeleiders. Daaromheen ben ik bezig met het voorbereiden, evalueren en afronden van de trajecten op verschillende scholen binnen mijn regio(s). Als ik daar niet mee bezig ben, dan ben ik intern aan het sparren met mijn collega’s over de inhoud van de trajecten, de overkoepelende processen en hoe deze te verbeteren. Op deze manier zorgen wij ervoor dat de deelnemende scholen een optimaal resultaat behalen met onze trajecten in het Primair Onderwijs, zodat leerlingen het beste uit zichzelf kunnen halen.

Wat is de grootste uitdaging in jouw rol als projectcoördinator?

De uitdaging als Projectcoördinator is voornamelijk dat je te maken hebt met meerdere scholen en contactpersonen. Het is belangrijk om goed te luisteren naar hun behoeftes en eventuele feedback en daar correct op te kunnen anticiperen. Elke school en leerling is namelijk anders, maar dat maakt het werk ook juist afwisselend en leuk!

Welke tip heb jij voor toekomstige collega-projectcoördinatoren?

Houd jezelf up-to-date! Het onderwijs is altijd in beweging en de scholen daarmee ook. Als projectcoördinator ben jij degene die ze adviseert en aanvult binnen hun onderwijstaak. Als je weet wat je speelt in de onderwijswereld bevordert dat de samenwerking met de school en daarmee ook met de leerlingen. Luister dus goed naar wat scholen zeggen en neem je tijd om er af en toe eens goed in te duiken!