Hulp op de basisschool: bijles of remedial teaching?

Bij Lyceo denk je misschien voornamelijk aan huiswerkbegeleiding, bijles of examentraining op de middelbare school. Maar ook voor basisschoolleerlingen kunnen we veel betekenen. Soms heeft een kind bijvoorbeeld hulp nodig met taal of rekenen, of met de voorbereiding op de doorstroomtoets. Een ander kind zit misschien niet zo lekker in zijn vel door een leerachterstand. Voor deze kinderen bieden we basisschool bijles en remedial teaching aan. Maar wat is het verschil, en hoe bepaal je wat de beste optie is?

Afbeelding voor Hulp op de basisschool: bijles of remedial teaching?

Overeenkomsten

Om het verschil tussen basisschool bijles en remedial teaching goed uit te kunnen leggen, kijken we eerst naar de overeenkomsten. In beide gevallen zorgen we namelijk voor een stevige basis. Die bestaat uit vaste begeleiders die individuele begeleiding geven op basis van een persoonlijk plan. Daarbij zijn zelfvertrouwen en motivatie net zo belangrijk als de lesstof. Als je lekker in je vel zit, wordt het leren leuker en lukt het ook beter. En om het leren helemaal te laten lukken, gebruiken we stappenplannen. Hoe los je bijvoorbeeld breuken op, hoe lees je een nieuwsbericht en hoe maak je een goedlopende zin? Door deze stappenplannen wordt het begrijpen van de stof en het vinden van het juiste antwoord bijna vanzelf makkelijker.

Bassischool bijles

Bij basisschool bijles helpen we kinderen met taal en/of rekenen. Het doel is dat zij goed voorbereid overgaan naar het volgende schooljaar of naar de middelbare school. Daarom sluit basisschool bijles van Lyceo goed aan op de lessen op school: we zijn vooral bezig met herhaling en verdieping van de stof die de leerkracht al heeft besproken. Basisschool bijles wordt gegeven door enthousiaste en ervaren studenten.

Taal en rekenen

Tijdens bijles taal gaan we aan de slag met woordenschat, werkwoordspelling en ontleden. Daarnaast oefenen we het begrijpend lezen en werken we aan leesmotivatie en leesplezier. Bijles rekenen gaat over het leren begrijpen van bijvoorbeeld breuken, procenten en vergelijkingen en het leren gebruiken van stappenplannen. We gebruiken daarbij onze eigen oefenboeken en onze  Lyceo Junior-methode. Hiermee oefenen we de basisvaardigheden, bijvoorbeeld het snel leren uitrekenen van keersommen en het scannen van een korte tekst. Daarna werken we aan hogere vaardigheden, zoals ingewikkeldere wiskundeproblemen oplossen of uitzoeken hoe een lange tekst in elkaar zit.

Doorstroomtoets

Basisschool bijles kan ook helpen bij de voorbereiding op de entree- of doorstroomtoets. Deze toetsen worden in groep 7 en 8 afgenomen. De uitslag wordt soms meegenomen bij het definitieve schooladvies, maar dat is niet altijd zo. Leerlingen maken deze toets meestal op hun eigen niveau en de toets geeft aan wat dat niveau precies is.

Remedial teaching

Remedial teaching is er voor leerlingen die een leerachterstand hebben ontwikkeld of dreigen te ontwikkelen. Deze leerlingen lukt het niet goed om het tempo in de klas bij te benen, of ze hebben weinig zelfvertrouwen. Het kan ook zijn dat ze door omstandigheden lessen gemist hebben en de lesstof daardoor nu minder makkelijk begrijpen. Vaak hebben ze dan moeite met taal en/of rekenen. Bij remedial teaching is het doel het voorkomen of wegwerken van deze achterstanden. Remedial betekent: helpend, genezend, oplossend. Regelmatig hebben deze leerlingen ook bijvoorbeeld een autismespectrumstoornis of een leerprobleem als dyslexie of faalangst. Tijdens remedial teaching leren ze hiermee omgaan. Remedial teaching wordt gegeven door gediplomeerde en ruim ervaren leerkrachten en (ortho)pedagogen.

Diagnostiek

Al vanaf groep 3 kunnen leerlingen bij Lyceo terecht voor remedial teaching. In deze groep wordt namelijk de basis gelegd voor het verdere leren en die willen we graag versterken. Eventueel beginnen we het traject met het onderzoeken en vaststellen van achterstanden. Dat doet onze diagnostisch professional. Het onderzoek kan gericht zijn op zaken als dyslexie en dyscalculie, maar ook op intelligentie, sociaal-emotioneel welbevinden of schools functioneren.

Lessen

Met onze remedial teaching richten we ons op begrijpend lezen en rekenen of op technisch lezen en spellen. Beide trajecten duren 20 weken. Na een intake, een niveautoets en een persoonlijk handelingsplan volgt de leerling complete lessen van 45 minuten, inclusief huiswerk en spelletjes. We werken aan de stof, maar we kijken ook naar wat de leerling nodig heeft om op school tot zijn recht te komen. Welke manier van leren werkt goed en welke middelen of aanpassingen zijn daarvoor nodig? En hoe ga je ermee om als het niet lukt? We bieden hier zo veel mogelijk praktische handvatten voor.

Kortom

Bij basisschool bijles én remedial teaching bieden we maatwerk en is er aandacht voor persoonlijk welzijn en het aanleren van strategieën. Basisschool bijles is echter voornamelijk een steuntje in de rug wanneer een leerling wel wat extra uitleg, verdieping of herhaling kan gebruiken. Remedial teaching gaat verder en is gericht op leerlingen die hulp nodig hebben bij het voorkomen en wegwerken van leerachterstanden of het leren omgaan met leerproblematiek.

We geven je graag advies!

Benieuwd wat het beste bij jouw kind past?

Nog twijfels over wat de juiste keus is? Of wil je meer informatie over één of meerdere diensten? Laat het ons weten! Dan nemen we graag contact met je op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Neem contact op