Alles over leren op de basisschool: zo ondersteun je je kind

De basisschool legt de basis voor alles wat je kind later gaat leren: taal, rekenen, begrijpend lezen, maar ook samenwerken, plannen en zelfvertrouwen opbouwen. Soms gaat dat leren vanzelf, maar het kan ook gebeuren dat je merkt dat jouw kind vastloopt. Misschien lijkt er “meer in te zitten” dan eruit komt, of merk je dat toetsen steeds stress opleveren. Of je kind loopt structureel achter op de klas en leert daardoor met steeds minder plezier.

In zulke situaties vraag je je als ouder misschien af: hoe kan ik mijn kind het beste helpen? En welke vorm van begeleiding past het beste bij mijn kind?

Misschien herken jij dit bij jouw kind

  • Mijn kind leert hard, maar haalt toch lage cijfers.
  • Toetsen zorgen voor veel stress en onzekerheid.
  • Er zit meer in mijn kind, maar het komt er niet uit.
  • Mijn kind loopt achter en vindt leren niet meer leuk.

Veel ouders herkennen het gevoel: je ziet dat je kind slim en leergierig is, maar toch komt dat er op school niet altijd uit. Dat geeft spanning, thuis en in de klas. Juist dan kan extra begeleiding zoals basisschool bijles of remedial teaching een groot verschil maken.

Vind een vestiging bij jou in de buurt

Wat is het verschil tussen bijles en remedial teaching?

Basisschool bijles

Heeft jouw kind moeite met een specifiek onderdeel, zoals breuken, spelling of begrijpend lezen? Dan kan basisschool bijles helpen. Tijdens de bijles werkt je kind een-op-een aan de onderwerpen van taal en rekenen die lastig zijn. Onze begeleiders sluiten aan bij het tempo en niveau van jouw kind en geven extra uitleg en oefening. Zo groeit niet alleen de kennis, maar ook het zelfvertrouwen en het plezier in leren.

Basisschool bijles is geschikt voor:

  • Kinderen die het lesprogramma volgen, maar extra oefening nodig hebben
  • Het opfrissen van kennis voor toetsen of de doorstroomtoets
  • Het vergroten van zelfvertrouwen en motivatie

Remedial teaching

Wanneer leren niet vanzelf gaat, of wanneer er sprake is van een specifiek leerprobleem of achterstand, is remedial teaching de beste keuze. Onze gespecialiseerde remedial teachers starten met een grondige analyse van het probleem, eventueel aangevuld met diagnostisch onderzoek om bijvoorbeeld dyslexie of dyscalculie vast te stellen. Op basis daarvan maken zij een persoonlijk handelingsplan. Met gerichte oefeningen en begeleiding leert jouw kind omgaan met het leerprobleem en kan weer aansluiten bij de klas.

Remedial teaching is geschikt voor:

  • Kinderen met leerproblemen die niet met gewone bijles worden opgelost
  • Leerachterstanden in taal, lezen of rekenen
  • Specifieke leerstoornissen zoals dyslexie of dyscalculie

Basisschool bijles

  • Extra oefening en uitleg van de lesstof uit de klas
  • Gericht op toetsvoorbereiding, zelfvertrouwen en plezier
  • Een-op-een begeleiding met een vaste begeleider
  • Veel aandacht voor leren leren (plannen, aanpak, studievaardigheden)
  • Startpakket met 5 lessen, daarna flexibel verlengen

Remedial teaching

  • Grondige analyse van eventuele leerproblemen
  • Eventueel diagnostisch onderzoek (bijvoorbeeld: dyslexie/dyscalculie)
  • Persoonlijk handelingsplan met duidelijke doelen
  • Een-op-een begeleiding door ervaren remedial teacher
  • Gericht op structurele achterstanden of leerproblemen
  • Vast maandtarief

De Keuzehulp

Twijfel je over wat jouw kind nodig heeft? Doe dan de Keuzehulp of meld je vrijblijvend aan voor aan adviesgesprek. Samen kijken we welke begeleiding het beste past.

Start de Keuzehulp

Zo werkt begeleiding bij Lyceo

Icoontje tekstwolkje

Intakegesprek

We bespreken de situatie, behoefte en wensen met jou en je kind en bespreken welke vorm van begeleiding hier het beste bij aansluit.
Icoontje papieren vliegtuigje

Persoonlijk plan

We maken een persoonlijk plan van aanpak afgestemd op de doelen en wensen van jouw kind. Bij remedial teaching doen we eventueel een diagnostisch onderzoek.
icoontje raket

Wekelijkse begeleiding

Met een vaste begeleider of remedial teacher werkt jouw kind wekelijks aan het verbeteren van vaardigheden, zelfvertrouwen en eventuele leerproblemen.
Icoontje duimpje omhoog

Evaluatie

We bespreken de voortgang met ouders en kind en passen de begeleiding waar nodig aan.

Thuis aan de slag met oefenen

Misschien wil je naast de begeleiding ook zelf thuis met je kind aan de slag. Met de juiste materialen wordt oefenen niet alleen effectiever, maar ook leuker en overzichtelijker. Met onze oefenboeken kan je kind thuis zelfstandig, of met jouw hulp, aan de slag met taal en rekenen. Ieder oefenboek bestaat uit een onderdeel van een van de basisvaardigheden: spelling, begrijpend lezen, breuken, maten en gewichten, etc. In de oefenboeken staat bij ieder onderdeel uitleg en een voorbeeld. Achterin staan de antwoorden met een stappenplan over hoe jij samen met je kind tot het juiste antwoord kan komen. Je vindt in onze webshop oefenboeken voor leerlingen uit groep 3 t/m 8 en regelboekjes voor taal en rekenen. Voor leerlingen in groep 8 verkopen we ook speciale oefenboeken ter voorbereiding van de eindtoets.

Begrijpend lezen Groep 4
€ 24,95
Begrijpend lezen Groep 5
€ 24,95
Begrijpend lezen Groep 6
€ 24,95
Begrijpend lezen Groep 7
€ 24,95
Begrijpend lezen Groep 8
€ 24,95
Breuken en procenten Groep 7
€ 24,95
Doorstroomtoets rekenen Groep 8
€ 24,95
Doorstroomtoets taal Groep 8
€ 24,95
Keer en Deelsommen Groep 5
€ 24,95
Keer- en deelsommen Groep 4
€ 24,95
Kommagetallen en breuken Groep 6
€ 24,95
Komma's, breuken en procenten - deel 1 Groep 8
€ 24,95
Komma's, breuken en procenten - deel 2 Groep 8
€ 24,95
Lezen Groep 3-4
€ 24,95
Lezen Groep 5/6
€ 24,95
Lezen Groep 7/8
€ 24,95
Maten en gewichten Groep 4
€ 24,95
Maten en gewichten Groep 5
€ 24,95
Maten en gewichten Groep 6
€ 24,95
Maten en gewichten Groep 7
€ 24,95
Maten en gewichten Groep 8
€ 24,95
Redactiesommen Groep 7
€ 24,95
Redactiesommen Groep 8
€ 24,95
Leerling met begeleider
--- Van begrijpend lezen tot rekenen: zo ondersteun je je kind

Alles over leren op de basisschool

Wat is de doorstroomtoets? Hoe maak je een vliegende start met rekenen? Of hoe help je jouw kind met begrijpend lezen in groep 4? In onze blogs vind je antwoorden op de meest gestelde vragen en praktische tips om direct thuis mee aan de slag te gaan. Filter op de groep van je kind en eventueel het vak en lees snel verder!

Bekijk alle tips
Veelgestelde vragen
Toetsen in groep 8
  • Wat is de doorstroomtoets?    

    De doorstroomtoets wordt gebruikt vanaf schooljaar 2023-2024 en vervangt de eindtoets. De benaming ‘doorstroomtoets’ geeft aan dat het resultaat van de toets niet een eindbeoordeling is, maar dat de leerling zich na de toets blijft ontwikkelen. De toets blijft inhoudelijk hetzelfde. Kinderen maken de toets in februari, waarna in maart één aanmeldweek plaatsvindt waarin leerlingen zich kunnen aanmelden voor de middelbare school. Meer informatie.

  • Welke verschillende doorstroomtoetsen bestaan er in groep 8?    

    In groep acht bestaan er verschillende doorstroomtoetsen. Het hangt van de school af welke toets je kind maakt. De verschillende toetsen zijn:

  • Wat is de AMN-doorstroomtoets?    

    De AMN-doorstroomtoets is een digitale toets die in ongeveer 2,5 uur wordt afgenomen. De opgaven van deze toets worden aangepast naar het niveau van de leerling.

  • Wat is de Dia-toets?    

    De Dia-toets is een digitale toets die in een of meerdere dagdelen kan worden afgenomen. De leerling wordt getoetst op zijn of haar eigen niveau.

  • Wat is de IEP-doorstroomtoets?    

    De IEP doorstroomtoets is een schriftelijke of digitale toets die de vaardigheden Nederlandse taal en rekenen meet. De opdrachten worden gedurende de toets steeds moeilijker. De vragen zijn een combinatie van open en gesloten vragen. De toets wordt in 2 dagen afgenomen gedurende 2 uur.

  • Wat is de Cito-toets?    

    De Cito-toets heet voortaan de Leerling in beeld doorstroomtoets. Deze toets kan zowel op papier of digitaal gemaakt worden en meet lezen, taalverzorging en rekenen. De vragen zijn een combinatie van open en gesloten vragen.

  • Wat is de ROUTE 8-doorstroomtoets?    

    De ROUTE 8-toets wordt digitaal afgenomen en meet leesvaardigheid, taalverzorging en rekenen. Daarnaast kan een school ervoor kiezen om de onderdelen ‘Wie ben ik?’ en ‘Wat wil ik?’ toe te voegen. De vragen van de toets zijn adaptief en worden aangepast naar de moeilijkheidsgraad van de leerling.

  • Wat is de DOE-toets?    

    DOE is de nieuwe doorstroomtoets van de rijksoverheid. De DOE-toets toetst op rekenen, taalverzorging en lezen. De toets is adaptief, dat betekent dat deze wordt aangepast naar het niveau van de leerling, maar kan ook lineair gegeven worden.

  • Hoe kan ik met mijn kind extra oefenen voor de toetsen in groep 8?    

    Voor de basisschool van groep 3 t/m 8 heeft Lyceo regelboekjes en oefenboeken voor taal, lezen en rekenen. Je kind kan zelfstandig, of samen met jou, aan de slag met onze materialen. Bij ieder onderdeel staat uitleg en een voorbeeld, de antwoorden vind je achterin de boeken. Je kunt deze boeken aanschaffen via onze webshop.

  • Op welke momenten worden de toetsen in groep 8 afgenomen?    

    Alle toetsen moeten wettelijk tussen 15 april en 15 mei afgenomen worden.

  • Mijn kind heeft dyslexie/ADHD/autisme: kan hij of zij aanpassingen krijgen tijdens de afname van de Cito-toetsen?    

    De Centrale Eindtoets wordt momenteel aangeboden in lettergrootte 12, wat de internationale standaard is die geschikt is voor mensen met dyslexie. Er worden ook verklankte versies van de Cito-toets beschikbaar gesteld, deze toetsen worden voorgelezen. Dit is mogelijk voor zowel de digitale als papieren toets.

    Voor leerlingen met ADHD of autisme worden geen aangepaste versies aangeboden. De digitale centrale eindtoets is overigens een goed alternatief, omdat er telkens één opdracht op het venster wordt getoond. Dit kan rustiger en minder afleidend zijn voor de leerling.

Het middelbare schooladvies
  • Welke niveaus zijn er op de middelbare school?    

    Op de middelbare school zijn er vier niveaus; praktijkonderwijs, vmbo (basis, kader, gemengd en theoretisch), havo en vwo.

  • Wat is het verschil tussen praktijkonderwijs en vmbo?    

    Het praktijkonderwijs (pro) focust zich vooral op praktijkgericht onderwijs en duurt gemiddeld vijf jaar. Leerlingen worden hoofdzakelijk voorbereid op een baan of om verder te leren op het mbo. Het vmbo (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs) biedt zowel praktijkopleidingen als theoretische opleidingen.

  • Wat is het verschil tussen vmbo en havo?    

    Het voornaamste verschil tussen het vmbo en de havo is dat het tempo en niveau hoger liggen op de havo. Daarnaast ligt er op de havo meer verantwoordelijkheid bij de leerlingen voor hun eigen werk en worden zij hoofdzakelijk voorbereid op het hoger beroepsonderwijs (hbo) of het doorstromen naar het vwo. Het vmbo duurt vier jaar en de havo duurt vijf jaar.

  • Wat is het verschil tussen havo en vwo?    

    Het vwo bereidt leerlingen voor op het wetenschappelijk onderwijs (wo) aan de universiteit. Ook duurt vwo zes jaar, in tegenstelling tot de vijf jaar bij havo. Bij beide niveau’s volgen leerlingen de eerste drie jaar algemene vakken en kiezen zij daarna een profiel voor de overige twee of dus drie jaar. Het vwo is het meest theoretisch van alle onderwijsniveaus, en bevat twee richtingen: het atheneum en het gymnasium. Het gymnasium is qua niveau gelijk aan het atheneum, maar heeft de klassieke talen (Grieks en Latijn) als extra vakken. De keuze tussen deze twee richtingen bestaat niet op de havo.

  • Wat is het verschil tussen een enkelvoudig of dubbel schooladvies?    

    Een enkelvoudig advies is een advies voor één schooltype, bijvoorbeeld een havo-advies of een vwo-advies. Een dubbelvoudig advies bevat twee schooltypen, bijvoorbeeld een havo-/vwo-advies.

  • Heb ik inspraak op het middelbare schooladvies van mijn kind?    

    In groep 7 krijgt je kind een voorlopig advies. Dit bespreek je met de leerkracht. In groep 8 wordt er een definitief advies geformuleerd, onderbouwd met een onderwijskundig rapport. De verantwoordelijkheid voor het advies ligt dus bij de school. Mocht je het niet eens zijn met het advies, dan kan je hierover in gesprek gaan met de leerkracht of schooldirecteur.

  • Hoe wordt het middelbare schooladvies voor mijn kind bepaald?    

    Het advies wordt door de school zelf bepaald op basis van vijf aspecten: de resultaten in groep 6, 7 en 8, de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en het gedrag van het kind. Concentratie speelt hierbij ook een rol.

Voorbereiding op de middelbare school
  • Wat kost de middelbare school?    

    De middelbare school is voor ouders gratis en wordt vergoed vanuit de overheid. Een school kan een vrijwillige ouderbijdrage voor extra activiteiten vragen. De hoogte van deze bijdrage is per school verschillend. Schoolspullen en lesmateriaal moeten wel zelf worden bekostigd.

  • Hoe bereid ik mijn kind voor op de brugklas?    

    De laatste weken van de zomervakantie staan vaak in het teken van de voorbereiding op de brugklas. Zorg er samen met je kind voor dat hij/zij een rustige werkplek heeft, dat de schoolboeken alvast gekaft zijn en dat er genoeg studiebenodigdheden (etui, pennen, schriften) aanwezig zijn.

  • Welke mogelijkheden zijn er in de brugklas?    

    De brugklas is een periode die bedoeld is om de keuze tussen twee (of soms zelfs drie) niveaus beter te onderbouwen of uit te stellen. Met een havo/vwo-advies in groep 8, kan de brugklas gebruikt worden om te kijken welk niveau het beste bij je kind past.

  • Wat is het Daltononderwijs?    

    In het Daltononderwijs wordt het ‘Dalton Plan’ gehanteerd. Deze vorm van onderwijs hanteert geen vast systeem, maar focust op de houding van leraar en kind. Vijf kernwaarden worden nageleefd: samenwerking, vrijheid en verantwoordelijkheid, effectiviteit, zelfstandigheid en reflectie.

  • Wat is het Montessorionderwijs?    

    In het Montessorionderwijs werken kinderen erg zelfstandig of in kleine groepjes. Het focust op het initiatief van het kind, omdat zij werken met eigen planners. Ze mogen hun eigen werk kiezen en zelf bepalen hoelang ze hiermee bezig zijn. De leraar heeft een begeleidende rol waarin hij of zij observeert, stimuleert, motiveert en stuurt.

  • Wat is het Freinetonderwijs?    

    In het Freinetonderwijs wordt ontdekkend leren benadrukt. Verschillen tussen kinderen worden besproken. Zij kunnen zelf onderwerpen aandragen die ze willen bespreken, er wordt democratisch overlegt tussen kinderen, ze leren zich te uiten en er wordt geleerd van ervaringen van andere kinderen. Daarbij wordt er veel verwacht van de bijdrage van ouders.