”Met een extra zetje kan de leerling tot bloei komen”

Accepteren dat je hulp nodig hebt: het is niet altijd makkelijk. Ook kinderen kunnen daar moeite mee hebben. Soms vinden ze het moeilijk om toe te geven dat iets niet lukt en soms zijn ze bang dat extra hulp ook extra werk oplevert. Maar bij Lyceo geloven we dat juist die extra hulp ervoor kan zorgen dat een leerling tot bloei komt. Clustermanager Crissy van der Zee vertelt: ”In elke leerling gaat een mooie potentie schuil, en de persoonlijke aandacht van de begeleider kan ervoor zorgen dat dat tot uiting komt.”

Afbeelding voor ”Met een extra zetje kan de leerling tot bloei komen”

Verschillen en achterstanden

Crissy heeft de leiding over in totaal 16 vestigingen. Ze bewaakt de kwaliteit van de begeleiding op de 11 scholenvestigingen en 5 Lyceo-hubs. Op alle locaties kunnen leerlingen terecht voor huiswerkbegeleiding, bijles of examentraining. Crissy weet dat de verschillen tussen leerlingen hen op school vaak parten spelen. Wie moeite heeft om het lestempo bij te houden of uitleg te volgen, snel afgeleid is of thuis geen hulp kan inschakelen, kan ontmoedigd of overweldigd raken. Dan liggen achterstanden op de loer. Het kan nog extra lastig worden wanneer docenten geen tijd hebben om studiestrategieën, huiswerkopdrachten of de structuur van een toets of examen uit te leggen of een leerling apart aandacht te geven.

Extra zetje

Daarom werkt Crissy op de scholenvestigingen nauw samen met docenten om hen te helpen leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden. ”Als leerlingen om wat voor reden dan ook niet meekomen met de begeleiding die de school zelf biedt, komen ze bij ons. Soms hebben ze nog net een extra zetje nodig,” ziet Crissy. En met resultaat: vaak genoeg ziet ze leerlingen grote stappen maken dankzij dat extra zetje. ”Een leerling die er niet goed voor staat qua cijfers en die de huiswerkbegeleidingsklas niet ziet zitten, slaagt dan alsnog. Zij zien achteraf in hoe hard ze de hulp nodig hadden en hoe waardevol die voor hen is geweest.”

Gezien worden

Het sleutelbegrip om dat te bereiken? Persoonlijke aandacht. Tijdens haar studie maatschappelijk werk en dienstverlening hield Crissy zich bezig met motiverende gespreksvoering en dat past ze nog steeds toe. ”Daar begint motivatie mee: aandacht hebben voor de leerling zelf. Als je vraagt naar hun weekend of naar een voetbalwedstrijd, nemen ze ook sneller iets van je aan. Daarmee zet je ze in hun kracht en daarna kunnen ze tot leren komen.”

Lyceo Extra

Binnen Crissy’s clusters volgt een aantal leerlingen een gratis begeleidingstraject: Lyceo Extra.  Crissy vertelt: ”Soms zijn er puur financiële redenen om gebruik te maken van Lyceo Extra, soms is er thuis geen veilige of rustige plek om aan school te werken. We ondersteunen ze vaak gedurende een half schooljaar, bijvoorbeeld door ze te leren plannen en leren. Dan kunnen ze het daarna weer zelf.”

Impact maken

”Tijdens mijn studie hoopte ik dat ik ooit voor iemand een verschil zou kunnen maken, al was het maar één persoon,” vertelt Crissy. Dat is gelukt: sommigen van de leerlingen die ze heeft begeleid, sturen haar nog steeds berichtjes. ” Ze appen mij als ze ergens tegenaan lopen of als ze een mooi succesverhaal hebben.” Bij Lyceo zet ze zich elke dag in voor meer van die succesverhalen. ”We hebben uiteindelijk allemaal één doel: zorgen dat de leerling een fijne schooltijd heeft en het beste uit zichzelf kan halen.”