”De leerling is het middelpunt”

“Het onderwijs legt een basis voor heel ons verdere leven.” Dat weet Nelleke Dave, die haar loopbaan begon als docent Spaans, als geen ander. Na haar tijd voor de klas ontdekte ze dat ze zich graag op een andere manier wilde inzetten voor goed onderwijs. Zo kwam ze bij Lyceo terecht: eerst als junior educatief uitgever, daarna als projectcoördinator en productowner. Inmiddels werkt ze als resource­manager. Haar missie: ervoor zorgen dat leerlingen én scholen optimaal kunnen functioneren. “Onze begeleiders zijn onze grootste kracht.”

Afbeelding voor ”De leerling is het middelpunt”

Behoefte

Ook in haar tijd bij de uitgeverij stond de leerling centraal. “Er is altijd een behoefte: waarom is er geen methode die leerlingen helpt met plannen? Of waarom lukt het ze niet om woordjes te leren op de manier die we nu gebruiken? Dan ga je leerlingen bevragen: wat werkt voor jullie? Op basis daarvan ontwikkel je materialen waarvan je hoopt dat ze echt helpen en die blijf je verbeteren.”

Juiste hulp

In feite doet Nelleke nu nog steeds hetzelfde, alleen in een bredere context. “Je wilt dat elke leerling de juiste hulp krijgt, van de begeleider die bij hem of haar past.” Wat die juiste hulp precies is, laat zich niet eenvoudig meten. Bij lesmateriaal kun je kijken naar cijfers, gebruik en feedback. Maar bij begeleiding draait het om iets anders: ontmoeting, contact en groei. “Als iemand binnenkomt met de gedachte: ‘ik kan dit niet’, en weggaat met vertrouwen en trots… daar kan geen meetinstrument tegenop.”

Relatie

Volgens Nelleke zijn de begeleiders van Lyceo daarom zo waardevol. “Goed onderwijs en goede begeleiding hebben veel met elkaar te maken. Als leerlingen zich op hun gemak voelen en een klik met iemand hebben, staan ze meer open om te leren. Ze durven vragen te stellen, zoeken samen met de begeleider naar antwoorden en accepteren sneller structuur. Als de relatie goed is, wordt leren makkelijker.”

Gezien worden

Daarbij helpt het dat veel begeleiders dicht bij de belevingswereld van leerlingen staan. “Ze herkennen hun interesses en weten nog goed hoe het voelt om bezig te zijn met toetsweken, examenstress of het middelbare schoolleven in het algemeen.” Die herkenning krijgt Lyceo vaak terug van leerlingen: ze vinden het fijn om op een rustige plek uitleg te krijgen of merken trots dat hun cijfers verbeteren. “Doordat begeleiders leerlingen echt zien, voelen leerlingen zich zelf ook gezien,” vertelt Nelleke.

Hulp aan scholen

Ook scholen geven regelmatig complimenten. Iets wat onderstreept hoe belangrijk het is om niet alleen leerlingen, maar ook docenten en schoolteams te ondersteunen. “Het onderwijs heeft de taak om kinderen tussen hun vierde en achttiende alles mee te geven waarmee ze verder kunnen. Dat is prachtig en belangrijk, maar ook uitdagend door de diversiteit aan leerlingen, taken en systemen. Juist daarom is het waardevol dat we scholen kunnen helpen.”

Driehoek

“Je wilt de docent niet vervangen,” benadrukt Nelleke. “Integendeel: je wilt zorgen dat docenten zich kunnen richten op waar ze goed in zijn en dat leerlingen de extra aandacht krijgen die zij nodig hebben.” Dat kan betekenen dat een begeleider een klas ondersteunt, of dat bijles of huiswerkbegeleiding bepaalde taken van de docent verlicht. “Zo ontstaat een driehoek van samenwerking tussen leerling, school en Lyceo. Dan kun je bij elkaar inchecken: waar heb je hulp bij nodig, wat kunnen we doen, hoe kunnen we meedenken?”

Blije leerling

Uiteindelijk draait het in Nellekes rol als resource­manager nog steeds om het vervullen van onderwijsbehoeften. “Er wordt nog steeds gezegd: dit werkt zo niet voor deze leerlingen. Dan heb je misschien een begeleider nodig met andere vaardigheden, of een extra collega om echt individuele aandacht te kunnen geven.” Het doel blijft hetzelfde: “Wanneer de leerling blij is (en het liefst ook de docent en de school) dan weet je dat je kwaliteit hebt geleverd. Dat is waar we het voor doen.”