Het recht om te leren met vertrouwen
Elk kind moet kunnen leren met vertrouwen. Lyceo ondersteunt leerlingen met begeleiding die talent ontwikkelt, zelfvertrouwen versterkt en richting geeft aan persoonlijke groei.
Vind een vestiging bij jou in de buurt:
Sommige leerlingen hebben nét wat extra ondersteuning nodig om mee te kunnen komen in de klas. Je ziet het, je wilt er iets mee, maar de realiteit van volle klassen maakt het niet altijd mogelijk om elke leerling de aandacht te geven die je zou willen. Bij Lyceo horen we dit dagelijks van scholen door het hele land.
Daarom zetten steeds meer scholen onze leerlingbegeleiders in: extra handen in of buiten de klas, volledig aangesloten op het onderwijs van de school. Yasmine van Feggelen, projectcoördinator bij Lyceo, begeleidt deze trajecten. Ze vertelt hoe Lyceo Leerlingbegeleiding werkt, wat het leerlingen oplevert en waarom leerkrachten vaak meteen verlichting ervaren zodra het traject start.
“We starten altijd bij de behoefte van de school”
Yasmine werkt bijna drie jaar bij Lyceo als projectcoördinator en heeft een achtergrond in pedagogiek. Daardoor voelt het onderwijs voor haar als een vertrouwde omgeving.
“Mijn rol is om samen met scholen te bepalen waar de behoefte ligt. Waar zien ze kansen voor leerlingen? En hoe kunnen wij daarbij ondersteunen? Die vraag staat bij ieder traject centraal.”
De start
Elk traject begint met een inhoudelijk en praktisch overleg. “Ik maak met de school de concrete afspraken: op welke dag we starten, op welke tijden, voor welke leerlingen en met welke doelen. Alles wat vooraf moet worden ingericht, stemmen we zorgvuldig af.”
Tijdens het traject blijft Yasmine betrokken als vast aanspreekpunt. “Ik bewaak de kwaliteit, ondersteun de begeleiders en evalueer regelmatig met de school. Zo blijven we goed op de hoogte van de voortgang.”
Samen bepalen school en Yasmine onder meer:
Materiaal van de school
Leerlingbegeleiding draait om tijd, aandacht en structuur. “Doordat we met het lesmateriaal van de school werken, sluit de begeleiding direct aan op de lessen in de klas. Leerlingen krijgen net dat beetje extra uitleg of oefening dat ze nodig hebben. In kleine groepjes ontstaat rust en ruimte, wat hun zelfvertrouwen zichtbaar vergroot.”
Wie zijn de leerlingbegeleiders?
“We werken met student-begeleiders met affiniteit met het onderwijs. We hebben een grote, diverse pool waardoor we snel kunnen schakelen en goed kunnen matchen.”
Lyceo houdt waar nodig rekening met specifieke wensen van scholen. “Als een school aangeeft dat er leerlingen zijn die extra uitdaging of structuur nodig hebben, dan kijken we gericht welke begeleider daarbij past. Het belangrijkste is dat de school een vast gezicht krijgt gedurende het traject.”
Begeleiders worden vooraf gevraagd naar hun beschikbaarheid, zodat zij gedurende de volledige looptijd aanwezig blijven en een band met leerlingen kunnen opbouwen.
Hoe ziet een gemiddelde dag eruit?
“Begeleiders starten vaak in de klas. De leerkracht geeft uitleg, waarna onze begeleider met een kleine groep leerlingen in een aparte ruimte aan de slag gaat. Dat kan gaan om bijvoorbeeld begrijpend lezen of rekenopdrachten.
Gemiddeld is een begeleider 4 tot 6 uur per dag op school aanwezig. “Zo leren zij de school, de leerkrachten en vooral de leerlingen echt goed kennen.”
Hoe leerlingen de begeleiding ervaren
“In het begin bouwen begeleiders een band op met de leerlingen. Dat persoonlijke contact maakt dat leerlingen zich veilig en gezien voelen. Ze vinden het fijn om in een klein groepje te werken en krijgen meer vertrouwen in hun eigen kunnen.”
Aan het einde van een traject is dat merkbaar: “Ze zijn vaak teleurgesteld dat het alweer voorbij is. Dat zegt alles.”
En de leerkrachten?
Leerkrachten zijn soms vooraf afwachtend: hoe past iemand extra in mijn klas? Yasmine begrijpt die zorg, maar ziet in de praktijk vooral opluchting.
“Als verwachtingen aan het begin duidelijk zijn, merken leerkrachten al snel dat onze rol aanvullend is. We nemen niets over, maar zorgen dat leerlingen de aandacht krijgen die de leerkracht door tijdgebrek soms niet kan bieden. Dat wordt enorm gewaardeerd.”
Een traject dat eruit sprong
Yasmine denkt terug aan een traject met één vaste begeleider die tien weken lang op donderdag zes uur aanwezig was. “Hij werkte met kleine groepjes van groep 4 tot en met 8. Ondanks de verschillen in niveaus en taken bleef de structuur helder. De school zag duidelijke groei bij de leerlingen. Na de toetsen zeiden ze: ‘Lyceo heeft echt verschil gemaakt.’
Tot slot vat Yasmine het samen: “Leerlingbegeleiding is maatwerk. Scholen zijn blij, leerlingen groeien en begeleiders voelen zich betrokken. Door samen te kijken naar de hulpvraag en behoefte van de school, kunnen we heel gericht ondersteunen. Er is veel mogelijk en dat maakt onze Leerlingbegeleiding zo waardevol.”