”De alledaagse succesverhalen zijn het allermooist”

In een klas van 30 leerlingen heeft niemand dezelfde interesses, talenten of persoonlijkheid, maar wil iedereen zich gezien, gehoord en gesteund voelen in zijn manier van leren. Al die 30 leerlingen moeten echter óók op hetzelfde tempo hetzelfde onderwijs afronden. Dat is geen kinderspel, en het illustreert waarom we het bij Lyceo zo belangrijk vinden om de leerling centraal te zetten. Iemand die daar alles van weet, is manager onderwijs Wouter Beinema. ”Elke leerling krijgt dezelfde kwaliteit begeleiding, maar de manier waarop is altijd anders.”

Afbeelding voor ”De alledaagse succesverhalen zijn het allermooist”

Kwaliteitskaders

Binnen Lyceo kleuren Wouter en zijn collega’s de kaders voor goede begeleiding in. Zo werken we met wetenschappelijk bewezen studievaardighedenmethodes, didactische modellen en gesprekstechnieken. Onze begeleiders krijgen duidelijke onderwijsdoelen, strategieën en handvatten mee zodat ze leerlingen op professionele en effectieve manieren kunnen helpen. Maar niet alle kwaliteit kun je kaderen. ”Beleid moet gevoed worden door de praktijk en de praktijk moet gestuurd worden door het beleid,” zegt Wouter. Dat betekent dat hij veel bezig is met wat er op onze tientallen (scholen- en zelfstandige) vestigingen speelt en met wat onze vestigingsmanagers nodig hebben. ”Wij zorgen dat zij hun werk goed kunnen doen, zodat zij kunnen zorgen dat leerlingen optimaal presteren.”

Reflecteren

Zelf is hij ook vestigingsmanager geweest, en daardoor weet hij hoe belangrijk die koppeling met de praktijk is. ”Geen twee vestigingen zijn hetzelfde, ook al zitten ze vlak bij elkaar. Er is altijd maatwerk nodig. Wij zorgen dat de vestigingsmanagers de tools krijgen om dat te leveren en dat tegelijkertijd aan de kwaliteitsstandaard kan worden voldaan.” Daarbij is goed luisteren belangrijk, maar ook reflecteren, weet Wouter. ”We vragen aan leerlingen hoe ze tot een antwoord zijn gekomen en of ze zeker weten dat het klopt, maar dat vragen we onszelf ook af.”

Knopjes

Soms heeft het antwoord op de vraag ”wat is er nodig” weinig met inhoud te maken. Wouter studeerde theologie voor hij bij Lyceo terecht kwam en leerde daarvan dat je mensen, leerlingen, net zo goed moet leren lezen als teksten.  ”Je moet weten op welk knopje je bij iemand moet drukken.” Soms is dat het knopje ‘plannen’ of ‘leren voor een toets’, maar heel vaak gaat het om zelfvertrouwen. Daar begint en eindigt alles mee, volgens Wouter. ”Onzekerheid hoort bij de puberteit, en als we met onze begeleiding in elk geval de onzekerheid omtrent school en leren kunnen wegnemen, kunnen we al een mooie bijdrage leveren.”

Toevoeging

Dat gebeurt vooral als begeleiders samen met leerlingen kijken waar hun behoefte ligt. ”Wat heb jij nodig om uiteindelijk vol zelfvertrouwen je toets te kunnen gaan doen, je examens in te gaan of überhaupt lekker door je schoolcarrière heen te lopen?” Soms is dat een prikkelarme studieplek, extra overhoringen of een peptalk om de leerling te helpen zichzelf niet in de weg te zitten. Die alledaagse successen zijn het allermooist, vindt Wouter: ”Leerlingen die onzeker binnenkomen en vol vertrouwen weer weggaan, leerlingen met een rugzakje of een bijzondere achtergrond die je ziet opbloeien, of leerlingen die je vanaf de eerste klas van de mavo tot en met de examenklas havo mag begeleiden, ook al zien ze er eerst het nut niet van in, en die je dan glansrijk ziet slagen. Dat zijn de leerlingen voor wie je echt een toevoeging kunt zijn in hun leven.”

Impact maken

”Onze kracht zit ‘m erin dat we de leerling zíen en daardoor impact kunnen maken,” aldus Wouter. En dat is precies wat we ook de docent willen helpen bereiken: dat al die 30 leerlingen in zijn klas zich gezien, gehoord en gesteund voelen in hun leerproces.