‘’Meer goede mensen toevoegen aan het onderwijs zorgt voor meer goed onderwijs’’

De drijvende kracht achter het verschil dat Lyceo dagelijks maakt zijn onze begeleiders. Zij zijn studenten van de meest uiteenlopende opleidingen, en het gebeurt niet zelden dat zij door hun werk bij Lyceo de overstap besluiten te maken naar het onderwijs. Daar willen we ze graag bij helpen, want passie en potentieel voor het onderwijs zijn goud waard. Daarom organiseert Lyceo samen met Trainees in onderwijs, een onderdeel van Stichting Onderwijs in, webinars om onze begeleiders met een interesse in het onderwijs te helpen zich te oriënteren. Laurens Roorda van Trainees in onderwijs: ‘’Het is mooi als je mensen mogelijke vervolgstappen kunt laten zien én kunt helpen zetten.’’

Afbeelding voor ‘’Meer goede mensen toevoegen aan het onderwijs zorgt voor meer goed onderwijs’’

Van hulpvragen naar oplossingen

Die samenwerking is gestoeld op hetzelfde doel: meer goede mensen enthousiast maken voor het onderwijs, zodat zij ook kunnen bijdragen aan goede invulling daarvan. Een traineeship van Trainees in onderwijs, waarbij mensen met een afgeronde wo-opleiding in twee jaar tijd een eerstegraads lesbevoegdheid kunnen halen, is slechts een van de mogelijkheden. Laurens: ‘’Uiteindelijk willen zowel Lyceo als Stichting Onderwijs in de hulpvragen van leerlingen, docenten en het onderwijs als geheel vertalen naar oplossingen. De jeugd moet zo goed mogelijk worden klaargestoomd voor wat komen gaat, en daar willen beide partijen de juiste mensen voor afleveren.’’

De weg wijzen

Laaghangend fruit, noemt hij de Lyceo-begeleiders. ‘’Bij Lyceo lopen mensen rond met een potentieel, passie en interesse voor onderwijs die de praktijk al van heel dichtbij meemaken. Als de ervaring daar positief is, kun je de stap naar een daadwerkelijke onderwijscarrière een stuk kleiner maken door ze de weg te wijzen.’’

Onderzoekende fase

Nina Riem Vis van Lyceo vult aan: ‘’We houden regelmatig een enquête onder onze begeleiders om de interesse in het onderwijs te peilen. Vaak zitten ze al in de onderzoekende fase als ze bij Lyceo solliciteren: dan weten ze al dat ze misschien iets willen met het onderwijs. Het is mooi om dan met zo’n webinar te laten zien: kijk, deze kanten kun je allemaal op.’’ Op dit moment komt de sollicitatie bij Lyceo in 62 procent van de gevallen al voort uit een interesse in het onderwijs. Bij ruim de helft is die interesse door het werken bij Lyceo alleen maar verder aangewakkerd.

Brede opzet

Het webinar met Trainees in onderwijs is dan ook breed opgezet, vanuit de gedachte dat enthousiast maken begint met kennis aanreiken. Bij een carrière als docent denkt men namelijk al snel aan leraar worden op de middelbare school, ”maar”, zo zegt Laurens, ‘’we willen een brede interesse in onderwijs aanwakkeren en ook laten zien hoe je bijvoorbeeld in het mbo of primair onderwijs aan de slag kunt gaan.’’ De invulling van het webinar is ook deels gebaseerd op input van degenen die zich hebben aangemeld, en die brede opzet werpt zijn (laaghangende) vruchten af: regelmatig melden (oud-)begeleiders van Lyceo zich aan voor een traineeship. Bij de meest recente lichting waren dat er bijvoorbeeld 4 van de totale 25. En 82 procent van de afgestudeerde trainees blijft vervolgens werkzaam in het onderwijs.

Inhoud

Hoe ziet dat traineeship er dan uit? Je volgt een tweejarig geïntegreerd programma waarin je je ontwikkelt tot een brede onderwijsprofessional. Drie dagen per week ben je aan het werk op jouw middelbare school. Eén dag per week volg je colleges, werkgroepen en intervisiegroepen van de universitaire lerarenopleiding. Ook neem je één dag per week deel aan trainingen en bijeenkomsten van het verbredingsprogramma. Deze combinatie zorgt ervoor dat je de theorie direct in de praktijk kunt brengen en je voortdurend ontwikkelt als docent en onderwijsprofessional. Laurens: ‘’Als trainee stijg je boven het onderwijs uit. Je gaat op veel verschillende scholen ervaring opdoen, er is veel intervisie met mede-trainees en je bent ook veel bezig met onderwijsontwikkeling en –innovatie. Het is niet alleen maar goed leren lesgeven en vlieguren maken.”

Bagage

Sterker nog, vertelt hij, de trainees moeten idealiter een beetje de ambitie hebben om het onderwijs aan te jagen. ‘’Interesse in kritische vragen stellen bij de uitdagingen en successen van het onderwijs is wel een must. Alumni van ons krijgen later ook nog wel eens de vraag om mee te denken over grote vraagstukken, en je mag je best bewust zijn van de bagage die je meebrengt naar de praktijk als je eenmaal een traineeship hebt gevolgd.’’ Daar heeft de school ook veel aan: zij krijgen hoogopgeleide mensen in huis die serieus bezig zijn met hun visie op de impact van onderwijs, waardoor het onderwijs wordt verrijkt. Laurens: ‘’Je mag het veld best een beetje op zijn kop zetten.’’

Het volgende webinar van Trainees in onderwijs en Lyceo over routes naar het onderwijs, het traineeship en het onderwijsveld vindt plaats op 28 oktober om 11.00. Het is voor iedereen toegankelijk: aanmelden kan hier.