Lyceo Codelab Iedereen kan programmeren

Wil jij ook je eigen game, website of robot maken?

Tijdens een Lyceo CodeLab kun jij leren programmeren!

Wanneer je kunt programmeren kun je niet alleen games maken, maar weet je ook hoe je een robot programmeert of een eigen website maakt. Je raakt vertrouwd met coderen en je komt erachter dat programmeren uitdagend, creatief en vooral heel leuk is! De CodeLabs vinden in plaats in alle schoolvakanties.

Wat leer je?

Tijdens een Lyceo CodeLab wordt uitleg van onze begeleiders afgewisseld met zelf eigen code schrijven. Je raakt bekend met belangrijke programmeerconcepten en leert allerlei handige computervaardigheden. Tijdens elke cursus werk je aan een eindproject waarin je al je opgedane kennis combineert, bijvoorbeeld een game maken. Er is veel ruimte voor persoonlijke aandacht, zodat je altijd geholpen wordt met jouw uitdagingen. Zo kan iedereen aan het eind van het CodeLab een gaaf project laten zien aan je familie en vrienden!

 

Waar en wanneer vinden de CodeLabs plaats?

In de schoolvakanties organiseren we CodeLabs op locaties verspreid door het land

  • 3 dagen
  • 09:30 – 16:30
  • Derde dag vanaf 16:30 demonstraties voor vrienden en familie
  • Prijs: €235,-

codeweken-01

Keuze uit 3 Codelabs

Computers en slimme apps spelen een belangrijke rol in ons leven. We communiceren via e-mail en Whatsapp, bankieren online, spelen spelletjes en houden zelfs huiswerk digitaal bij. Het wordt hierom steeds belangrijker om te weten hoe dit soort applicaties werken en zélf te leren programmeren. Zo kun jij de apps van de toekomst maken.

Wij denken dat iedereen kan leren programmeren en zetten ons in om zoveel mogelijk leerlingen hierbij te helpen. Dit is niet alleen handig voor toekomstige programmeurs, maar voor alle beroepen waar innovatie een rol speelt!

Games maken in Processing: Level 1

Tijdens deze cursus leer je de basis van programmeren en maak je je eigen game. Wat leer je allemaal?

    • Programmeertalen
      Wat is een programmeertaal?
      Wat voor verschillende talen zijn er?
    • Graphics in Processing
      Leer tekenen met code en maak de graphics voor je eigen game.
    • Variabelen en if-statements
      Dit zijn belangrijke begrippen in het programmeren die essentieel zijn om je spelletje interactief te maken.
    • Besturing
      Gebruik de muis en het toetsenbord om jouw game te besturen.
      Of maak van je spelletje een app en gebruik het touchscreen van je telefoon!

Aan het eind van dit CodeLab ben je thuis in de Processing-omgeving en maak je als eindopdracht een eigen game!

codeweken-01

Games maken in Processing: Level 2

Tijdens dit CodeLab leer je nog betere games maken. Je kunt in principe pas aan dit CodeLab meedoen als je de Level 1 cursus hebt volbracht.

Tijdens dit CodeLab leer je over arrays, loops en if-statements met meerdere voorwaarden. Je gebruikt deze kennis om een side-scrolling game te maken met meerdere vijanden, power-ups en levels!

codeweken-01

Robots & slimme apparaten

De dingen die we dagelijks gebruiken worden steeds slimmer. Er zijn robots die ons huis stofzuigen en de slimme thermostaat gaat pas aan als we bijna thuis zijn. Wat kun jij nog meer voor toepassingen bedenken?

Tijdens dit CodeLab ga je zelf slimme dingen maken en programmeren. Je maakt bijvoorbeeld een alarm dat afgaat als iemand je kamer inkomt, een robot die naar het licht beweegt of een ventilator die aangaat als het warm is!

codeweken-01

Lyceo CodeLab Zomerkamp

Wil je deze zomer leren programmeren, maar ook boogschieten, een vlot bouwen en een kampvuur maken? Doe dan mee aan ons unieke zomerkamp!

Wat ga je doen?

Tijdens het zomerkamp leer je programmeren en daarmee kun je eigen games maken. Je raakt vertrouwd met coderen en je komt erachter dat programmeren uitdagend, creatief en vooral heel leuk is! Het leren programmeren wisselen we af met allerlei leuke groepsactiviteiten.

Van maandag tot en met vrijdag wordt er tussen 10:00 en 15:00 geprogrammeerd. Aan het einde van de middag en in de avond doen we leuke activiteiten als zwemmen, boogschutten of een kampvuur maken.

We werken met minimaal 1 begeleider per 7 deelnemers, daardoor is er veel ruimte voor persoonlijke aandacht. Aan het eind van het zomerkamp kan iedereen een gaaf project laten zien aan familie en vrienden!

Waar en wanneer?

De zomerkampen zijn op 2 locaties: Bergen aan Zee (aan de kust bij Alkmaar) en Bergeijk (bosrijke locatie in de buurt van Eindhoven). Er zijn in juli en augustus zomerkampen voor kinderen van 10 t/m 12 jaar en kinderen van 13 t/m 15 jaar. Het zomerkamp begint op zondag om 14:00 en eindigt op zaterdag 12:30 uur.

codeweken-01

Activiteiten leren programmeren:

  • Graphics in Processing: Hoe gaaf is het als je je eigen game kan maken? Je leert hoe je met code kunt tekenen en maakt de graphics voor je eigen game. Je bepaalt dus zelf hoe je game eruit komt te zien!
  • Variabelen en if-statements: Dit zijn belangrijke begrippen in het programmeren, die essentieel zijn om je spelletje interactief te maken. De begeleiders helpen je persoonlijk, zodat je het goed begrijpt.
  • App maken en de besturing: Hoe wil je je spelletje besturen? Je leert hoe je de muis, het toetsenbord en je touchscreen programmeert gebruikt om jouw spel uit te spelen. Gebruik jij de spatie om je avatar te laten springen of juist om te bukken? Het is allemaal aan jou! Hierna wil je jouw spel natuurlijk ook door anderen laten spelen. Je leert hoe je jouw spel op internet plaatst, of als app op je telefoon! Hoe leuk dat anderen straks jouw zelfgemaakte game kunnen spelen?
  • Speel met de Makey Makeys, bestuur je spelletje met een banaan of speel piano op de trap. Met de Makey Makey kun je het maken!

Voorbeelden van andere activiteiten
De activiteiten zijn afhankelijk van de locatie waar je het zomerkamp gaat doen.  

  • Matras vliegeren: Matrasvliegers zijn niet zomaar vliegers. Deze speciale vliegers hebben extra veel kracht en zijn dus extra tof om mee te vliegeren. Door het enorme strand bij Bergen is er lekker veel ruimte!
  • Mountainbiken: In de duinen bij Bergen ligt een mountainbikeparcours van wel 15 km lang! Onderweg kom je langs de Radarduin van wel 54 meter hoog, die moet natuurlijk beklommen worden! Gelukkig heb je heel veel versnellingen.
  • Fun boarden: Op de locatie zijn allerlei vette fun boards die je kan gebruiken. De geasfalteerde fietspaden zijn super relaxt om over te long boarden. Een longboard tripje door de duinen dus! Met body- en skimboards kan jij de zee onveilig maken.
  • Expeditie Robinson: Weet jij te overleven in de natuur? Vind het uit tijdens onze eigen expeditie Robinson! Je gaat de strijd aan tegen elkaar. Welk team heeft de beste survival skills? Na de verschillende groepsopdrachten ligt team rood duidelijk voor maar er kan nog van alles gebeuren want de strijd wordt pas echt gestreden tijdens de zinderende finale.
  • Boogschieten:  Met behulp van de reisleiding leer jij boogschieten met professionele bogen. Lukt het jou om in de roos te schieten? Je kunt ook proberen een appel of ballon te raken.
  • MTB-tocht: We crossen met stoere mountainbikes over onverharde paden door het bos! Natuurlijk hebben we een helm op!
  • Aqua Mundo: Dit is niet zo maar een zwemparadijs. Ze hebben hier een wildwaterbaan, vette glijbanen, een golfslagbad en je kunt er ook nog eens lekker bubbelen in het bubbelbad!

Leren programmeren op school

Speciaal voor middelbare scholen hebben we de Lyceo CodeKlas ontwikkeld. Hiermee kunnen uw leerlingen leren programmeren op school.

Dit kan bijvoorbeeld tijdens een projectweek of als keuzevak voor de scholieren. We bieden in totaal materiaal voor meer dan 80 lesuren, waarmee we dus een geheel schooljaar CodeKlas kunnen aanbieden.

Met Lyceo CodeKlas krijgt u:

    • Een direct beschikbaar, volledig verzorgd inhoudelijk programma, beschikbaar voor de onderbouw vmbo-t, havo en vwo.
    • Een programma dat eenvoudig toepasbaar is in het curriculum, bijvoorbeeld in een projectweek, of als onderdeel van het lesrooster.
    • Een door leerlingen goed beoordeeld concept dat aansluit bij (inter)nationale normen
    • Een cursus met veel persoonlijke aandacht door begeleiders van hoogstaande kwaliteit
    • Verbreding van het onderwijsaanbod van uw school zonder extra belasting van de eigen docenten

Aanbod

We bieden momenteel de volgende CodeKlassen aan:

GAMES MAKEN IN PROCESSING

Tijdens deze CodeKlas leren de leerlingen hoe zelf een spelletje maken. Ze maken kennis met verschillende programmeertalen en ze leren hoe een computer denkt. Ze gebruiken functies om te tekenen met code en ze rekenen met variabelen om de vijanden te laten bewegen. Met if-statements kunnen ze hun spelfiguur besturen en controleren of ze een vijand hebben geraakt. Door zelf een eigen spel te maken leren ze een complex probleem opdelen in kleine stapjes, een belangrijk onderdeel van computational thinking.

ROBOTS EN SLIMME APPARATEN

Tijdens deze vervolgcursus werken leerlingen met elektronica en maken ze hun eigen robots en slimme apparaten. Hiernaast denken leerlingen ook na over de maatschappelijke gevolgen van belangrijke ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie en automatisering. Wat zijn bijvoorbeeld de kansen en risico’s van zelfrijdende auto’s? Als eindproject werken de leerlingen samen aan een grote kettingreactie, met mechanische én digitale elementen.

Vorm en tarieven*

In overleg met u passen we een Lyceo CodeKlas zo goed mogelijk in het rooster van uw school. Het volgende format is het uitgangspunt voor de CodeKlas ‘Games maken in Processing’:

  • Zes lesblokken van vier lesuren
  • Minimaal 14 leerlingen per CodeKlas
  • Inclusief lesmateriaal en intensieve begeleiding
  • School verzorgt ICT middelen
#leerlingen Prijs per leerling
14 – 21 € 150,-
21 – 42 € 145,-
42 – 84 € 140,-
Vanaf 84 € 135,-

*We gaan hierbij uit van 24 uur begeleiding per leerling (bv 8 weken x 3 uur per middag of 6 weken x 4 uur per middag of 3 x een hele dag).

Interesse?

Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via codelab@lyceo.nl of 071 79 000 40.

Vragen?

Heb je een vraag over het Lyceo CodeLab? Of wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van het CodeLab Neem dan gerust contact op via codelab@lyceo.nl of like onze Facebookpagina. Bellen kan natuurlijk ook op 071 79 000 40.

Veelgestelde vragen

Heb ik een laptop nodig?
Als je een laptop kunt meenemen naar het CodeLab: heel graag! Anders regelen wij een Raspberry Pi, een kleine computer, voor je.

Heb ik een smartphone nodig?
Nee. Als je een Android smartphone hebt kun je jouw spelletje op je telefoon zetten, maar je kunt het ook op je computer spelen.

Wordt er lunch verzorgd?
Nee, we verzorgen wel tussendoortjes en wat te drinken.

Ik ben nog geen 10 jaar, kan ik ook meedoen aan een CodeLab?
We proberen de leeftijdsverschillen niet te groot te maken. Als je jonger dan 10 bent kun je meedoen aan een CodeLab als er tenminste 3 deelnemers van de leeftijd 7-11 jaar zijn op jouw locatie. Dan maken we een apart groepje, zodat iedereen de juiste hulp krijgt.

Komt er ook een CodeLab bij mij in de buurt?
Nieuwe CodeLabs kondigen we aan op deze website en via onze Facebookpagina. Laat het vooral weten als je graag een CodeLab bij jou in de buurt zou zien.