Lyceo Codelab Iedereen kan programmeren

Wil jij ook leren programmeren?

Game leren maken? Tijdens een Lyceo CodeLab kun jij leren programmeren!

Wanneer je kunt programmeren kun je niet alleen games maken, maar weet je ook hoe je een robot programmeert of een eigen website maakt. Je raakt vertrouwd met coderen en je komt erachter dat programmeren uitdagend, creatief en vooral heel leuk is! De CodeLabs vinden in plaats in alle schoolvakanties.

Wat leer je?

Tijdens een Lyceo CodeLab wordt uitleg van onze begeleiders afgewisseld met zelf eigen code schrijven. Je raakt bekend met belangrijke programmeerconcepten en leert allerlei handige computervaardigheden. Tijdens elke cursus werk je aan een eindproject waarin je al je opgedane kennis combineert, bijvoorbeeld een game maken. Er is veel ruimte voor persoonlijke aandacht, zodat je altijd geholpen wordt met jouw uitdagingen. Zo kan iedereen aan het eind van het CodeLab een gaaf project laten zien aan je familie en vrienden!

 

Waar en wanneer vinden de CodeLabs plaats?

In de schoolvakanties organiseren we CodeLabs op locaties verspreid door het land

  • 3 dagen
  • 09:30 – 16:30
  • Derde dag vanaf 16:30 demonstraties voor vrienden en familie.
  • Prijs: €235,-

codeweken-01

Keuze uit 3 Codelabs

Computers en slimme apps spelen een belangrijke rol in ons leven. We communiceren via e-mail en Whatsapp, bankieren online, spelen spelletjes en houden zelfs huiswerk digitaal bij.

Het wordt hierom steeds belangrijker om te weten hoe dit soort applicaties werken en zélf te leren programmeren. Zo kun jij de apps van de toekomst maken.

Wij denken dat iedereen kan leren programmeren en zetten ons in om zoveel mogelijk leerlingen hierbij te helpen. Dit is niet alleen handig voor toekomstige programmeurs, maar voor alle beroepen waar innovatie een rol speelt!

Bekijk hieronder de verschillende  Codelabs die wij aanbieden. Als je je certificaat voor level 1 hebt gehaald kun je doorstromen naar level 2. 

Level 1: Games maken in Processing

Tijdens deze cursus leer je de basis van programmeren en maak je je eigen game. Wat leer je allemaal?

    • Programmeertalen
      Wat is een programmeertaal?
      Wat voor verschillende talen zijn er?
    • Graphics in Processing
      Leer tekenen met code en maak de graphics voor je eigen game.
    • Variabelen en if-statements
      Dit zijn belangrijke begrippen in het programmeren die essentieel zijn om je spelletje interactief te maken.
    • Besturing
      Gebruik de muis en het toetsenbord om jouw game te besturen.
      Of maak van je spelletje een app en gebruik het touchscreen van je telefoon!

Aan het eind van dit CodeLab ben je thuis in de Processing-omgeving en maak je als eindopdracht een eigen game!

codeweken-01

Level 2: Games maken in Processing

Tijdens dit CodeLab leer je nog betere games maken. Je kunt in principe pas aan dit CodeLab meedoen als je de Level 1 cursus hebt volbracht.

Tijdens dit CodeLab leer je over arrays, loops en if-statements met meerdere voorwaarden. Je gebruikt deze kennis om een side-scrolling game te maken met meerdere vijanden, power-ups en levels!

codeweken-01

Level 2: Robots & slimme apparaten

De dingen die we dagelijks gebruiken worden steeds slimmer. Er zijn robots die ons huis stofzuigen en de slimme thermostaat gaat pas aan als we bijna thuis zijn. Wat kun jij nog meer voor toepassingen bedenken?

Tijdens dit CodeLab ga je zelf slimme dingen maken en programmeren. Je maakt bijvoorbeeld een alarm dat afgaat als iemand je kamer inkomt, een robot die naar het licht beweegt of een ventilator die aangaat als het warm is!

Je kunt in principe pas aan dit CodeLab meedoen als je de Level 1 cursus hebt volbracht.

codeweken-01

Leren coderen? Lyceo CodeLab Zomerkamp

Tijdens dit unieke zomerkamp leren deelnemers coderen, maar óók een vlot bouwen en een kampvuur maken.

Wil jij je eigen game maken, maar ook boogschieten en de nieuwste games spelen met een Oculus Virtual Reality bril?

Wat leer je?

Tijdens een Lyceo CodeLab wordt uitleg van onze begeleiders afgewisseld met zelf eigen code schrijven. Tijdens dit Zomerkamp leer je hoe je een game kunt maken in Processing. Je leert over graphics, variabelen en if-statements en past deze toe in je eigen spelletje. We werken met minimaal 1 begeleider per 7 deelnemers, daardoor is er veel ruimte voor persoonlijke aandacht. Zo kan iedereen aan het eind van het CodeLab Zomerkamp een gaaf project laten zien aan familie en vrienden!

Leren programmeren op school

Speciaal voor middelbare scholen hebben we de Lyceo CodeKlas ontwikkeld. Hiermee kunnen uw leerlingen leren programmeren op school.

Dit kan bijvoorbeeld tijdens een projectweek of als keuzevak voor de scholieren. We bieden in totaal materiaal voor meer dan 80 lesuren, waarmee we dus een geheel schooljaar CodeKlas kunnen aanbieden.

Met Lyceo CodeKlas krijgt u:

    • Een direct beschikbaar, volledig verzorgd inhoudelijk programma, beschikbaar voor de onderbouw vmbo-t, havo en vwo.
    • Een programma dat eenvoudig toepasbaar is in het curriculum, bijvoorbeeld in een projectweek, of als onderdeel van het lesrooster.
    • Een door leerlingen goed beoordeeld concept dat aansluit bij (inter)nationale normen
    • Een cursus met veel persoonlijke aandacht door begeleiders van hoogstaande kwaliteit
    • Verbreding van het onderwijsaanbod van uw school zonder extra belasting van de eigen docenten

Aanbod

We bieden momenteel de volgende CodeKlassen aan:

GAMES MAKEN IN PROCESSING

Tijdens deze CodeKlas leren de leerlingen hoe zelf een spelletje maken. Ze maken kennis met verschillende programmeertalen en ze leren hoe een computer denkt. Ze gebruiken functies om te tekenen met code en ze rekenen met variabelen om de vijanden te laten bewegen. Met if-statements kunnen ze hun spelfiguur besturen en controleren of ze een vijand hebben geraakt. Door zelf een eigen spel te maken leren ze een complex probleem opdelen in kleine stapjes, een belangrijk onderdeel van computational thinking.

ROBOTS EN SLIMME APPARATEN

Tijdens deze vervolgcursus werken leerlingen met elektronica en maken ze hun eigen robots en slimme apparaten. Hiernaast denken leerlingen ook na over de maatschappelijke gevolgen van belangrijke ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie en automatisering. Wat zijn bijvoorbeeld de kansen en risico’s van zelfrijdende auto’s? Als eindproject werken de leerlingen samen aan een grote kettingreactie, met mechanische én digitale elementen.

Vorm en tarieven

In overleg met u passen we een Lyceo CodeKlas zo goed mogelijk in het rooster van uw school. Het volgende format is het uitgangspunt voor de CodeKlas ‘Games maken in Processing’:

  • Zes lesblokken van vier lesuren
  • Minimaal 15 leerlingen per CodeKlas
  • Inclusief lesmateriaal en intensieve begeleiding
  • Kosten: €189 per leerling
  • School verzorgt ICT middelen

Interesse?

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de projectleider van de Lyceo CodeKlas, Aram Gulzadian, via aram.gulzadian@lyceo.nl

Vragen?

Heb je een vraag over het Lyceo CodeLab? Of wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van het CodeLab Neem dan gerust contact op via codelab@lyceo.nl of like onze Facebookpagina. Bellen kan natuurlijk ook op 071 79 000 40

Veelgestelde vragen

Heb ik een laptop nodig?
Als je een laptop kunt meenemen naar het CodeLab: heel graag! Anders regelen wij een Raspberry Pi, een kleine computer, voor je.

Heb ik een smartphone nodig?
Nee. Als je een Android smartphone hebt kun je jouw spelletje op je telefoon zetten, maar je kunt het ook op je computer spelen.

Wordt er lunch verzorgd?
Nee, we verzorgen wel tussendoortjes en wat te drinken.

Ik ben nog geen 10 jaar, kan ik ook meedoen aan een CodeLab?
We proberen de leeftijdsverschillen niet te groot te maken. Als je jonger dan 10 bent kun je meedoen aan een CodeLab als er tenminste 3 deelnemers van de leeftijd 7-11 jaar zijn op jouw locatie. Dan maken we een apart groepje, zodat iedereen de juiste hulp krijgt.

Komt er ook een CodeLab bij mij in de buurt?
Nieuwe CodeLabs kondigen we aan op deze website en via onze Facebookpagina. Laat het vooral weten als je graag een CodeLab bij jou in de buurt zou zien.