”Er komt geen leerprobleem binnen, maar een kind”

Elk kind moet met plezier naar school kunnen gaan. Toch is dat niet altijd vanzelfsprekend. Voor sommige kinderen is leren een uitdaging, bijvoorbeeld doordat ze autisme hebben, veel lessen hebben gemist door een verhuizing of nog niet zo lang in Nederland zijn. Bij Lyceo geloven we echter in een bloeiende schooltijd voor elk kind. Dat begint al op de basisschool: hoe eerder je tot je recht kunt komen, hoe langer je daar profijt van hebt. Iemand die hier alles van weet is Janny van der Horst, business development manager van het remedial teaching-team. Dit is de tak van Lyceo die basisschoolleerlingen begeleidt wanneer het leren niet vanzelf gaat.

Afbeelding voor ”Er komt geen leerprobleem binnen, maar een kind”

Vaardigheden en algemene leerproblemen

De begeleiding door het RT-team is herstel- en oplossingsgericht. Leerlingen kunnen hulp krijgen met specifieke vaardigheden, zoals taal of rekenen, algemenere leerproblemen als faalangst of concentratieproblemen of andere belemmerende factoren, zoals dyslexie of autisme. Op dit moment kunnen zij terecht bij 18 Lyceo-vestigingen, en daarnaast werkt het RT-team nauw samen met 21 basisscholen. Remedial teaching is namelijk altijd maatwerk, en daarvoor is die samenwerking onmisbaar. Janny: ”Er komt nooit een leerprobleem binnen, maar een kind. Geen twee leerlingen zijn hetzelfde, ook niet als ze allebei hoogbegaafd zijn of allebei autisme hebben. Of als de een wel een diagnose heeft en de ander niet terwijl ze hetzelfde gedrag laten zien. We proberen bij remedial teaching samen met school en ouders de ‘gebruiksaanwijzing’ te vinden van een individueel kind.”

Doelen

Kijken naar de behoefte van het kind: dat is dan ook waar de 27 RT-professionals met diverse achtergronden in onderwijs en orthopedagogiek zich dagelijks mee bezighouden. Zij gaan met de leerling aan de slag met de doelen uit het persoonlijk handelingsplan, bijvoorbeeld voor het aanleren van goede strategieën. Daarnaast is er altijd ruimte voor vragen of zorgen over andere vakken of projecten, benadrukt Janny, bijvoorbeeld wanneer een leerling zenuwachtig is over een presentatie of werkstuk. ”De rode draad is altijd het zelfvertrouwen. Bij toetsstress kijken we bijvoorbeeld naar ademhaling, houding, helpende gedachten en soms praktische oplossingen zoals een bepaalde plek in de klas of een extra antwoordblad.”

Hoogbegaafde leerlingen

Zelf werkte Janny na haar pabo- en orthopedagogiekopleidingen jarenlang in het speciaal onderwijs. In 2016 begon ze als remedial teacher, en inmiddels is ze binnen het RT-team verantwoordelijk voor strategie en ontwikkeling. Toch is ze nog niet helemaal begeleider-af. ”Ik werk met 6 leerlingen op een school voor voltijds onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen in Rotterdam. Dat geeft me energie én het houdt me betrokken bij wat er speelt in de praktijk.” Hoogbegaafde leerlingen leren over het algemeen graag vanuit overzicht, het grote geheel, merkt Janny. ”Met deze leerlingen kun je vaak goed praten over het waarom van leren en hun doelen.”

Ridderharnas

Doordat ze zo dicht bij de praktijk staat, ervaart Janny regelmatig uit de eerste hand wat de begeleiding van Lyceo oplevert: groei voor de leerlingen, maar ook hartverwarmende succesverhalen.

”Een van mijn meest bijzondere herinneringen is aan een meisje met een rekenachterstand. Toen ik haar op een dag ophaalde uit de klas, was ze volledig in paniek vanwege een toets. In plaats van sommen te gaan maken besloot ik het gesprek aan te gaan. Samen bespraken we wat die toets nu écht betekende. Ik probeerde haar te laten zien dat het niet ging over haar als persoon, maar alleen over meten wat ze al wist. Toen ik haar vroeg om iets te tekenen, omdat ze daarvan hield, maakte ze een ridder met een harnas. Dat harnas werd ons symbool voor kracht en zelfvertrouwen. Toen het tijd was om terug te gaan naar de klas, zei ik: “Trek je harnas aan, jij bent sterker dan die toets.” Door geduld, veel positieve bevestiging en gerichte oefeningen hebben we samen gewerkt aan haar zelfvertrouwen en vaardigheden. Het was prachtig om te zien hoe ze stap voor stap vooruitging. Onlangs gaf ze me een zelfgemaakte ring als bedankje. Dat was ontzettend bijzonder. Het gaf me het gevoel dat ik echt iets waardevols voor haar heb betekend.”

Zaaien en dromen

Janny heeft vaker kinderen gezien zoals dit meisje. ” Veel leerlingen die we begeleiden, zijn zo bang om fouten te maken dat ze soms niet eens durven te beginnen. In zulke gevallen ligt de focus niet op de uitkomst, maar op het proces. We laten ze zien dat fouten maken mag en dat groei tijd kost. Het gaat om zaaien; het oogsten komt later.” Ook ouders ervaren het resultaat daarvan, vertelt Janny. Zij zien dat hun kind meer vertrouwen krijgt in zichzelf en meer plezier in het leren. ”Het is mooi om te merken dat we met ons werk echt iets in beweging zetten – zowel bij leerlingen als hun ouders. Natuurlijk zijn goede resultaten belangrijk, maar wat mijn werk zo waardevol maakt, is het moment dat een kind dat dacht dat iets onmogelijk was opeens merkt: “Hé, ik kan dit wel!” Dat is onbetaalbaar. Het echte verschil zit in de glimlach van een kind dat weer durft te dromen.”