Hoofd Hart Lijf

Hoofd, Hart en Lijf in balans

Lekker in je vel zitten maakt het leren makkelijker én helpt je beter te presteren. Maar wat zorgt er nu eigenlijk voor dat je je goed voelt? We weten dat voldoende slaap, gezond eten en genoeg bewegen belangrijk zijn. Maar ook hoe we over onszelf denken heeft hier veel invloed op. Betere cijfers halen doe je dus niet alleen met je hoofd. Hoofd, hart en lijf moeten in balans zijn. Omdat we weten dat dit zo belangrijk is, besteden we hier in onze begeleiding veel aandacht aan. Natuurlijk kun je hier ook zelf mee aan de slag! Bijvoorbeeld met deze tips van Lyceo.

Beweging

Er wordt momenteel wereldwijd veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van beweging op leren. Hoewel er nog meer onderzoek nodig is, zijn de eerste resultaten van zowel Amerikaans als Nederlands onderzoek veelbelovend: na een fysiek intensieve les zijn leerlingen meer taakgericht en presteren zij beter op het gebied van rekenen en taal. Beweging verbetert de zogenaamde executieve vaardigheden (bijvoorbeeld het plannen). Ook lijkt het concentratievermogen te verbeteren door beweging.

Sporten zorgt voor beter slapen

Een actieve levensstijl, bijvoorbeeld door overdag voldoende  te sporten, bevordert een goede nachtrust. Sport liever niet vlak voor het slapen gaan: dan kom je moeilijker tot rust.

Challenge jezelf

Wanneer je jezelf uitdaagt om iets te doen, wordt het vaak leuker om ermee aan de slag te gaan. Daag jezelf daarom deze week eens uit om meer te bewegen! Dat kan bijvoorbeeld zo:

Stel een stappendoelchallenge! Probeer iedere dag minimaal 10.000 stappen te zetten. Doe dit samen met anderen en maak er een echte wedstrijd van!

  • Maak het jouw doel om dagelijks minimaal 60 minuten te bewegen. Dat hoeft niet achter elkaar – met steeds vijf minuten bewegen kom je er ook!
  • Fan van een bepaalde sport? Op internet zijn challenges te vinden voor bijna alle sporten. Denk bijvoorbeeld aan dagelijks een aantal kilometer hardlopen, iedere dag yoga-oefeningen of een fitness-challenge doen.

Motivatie

Geloof dat je het kunt leren

Vaak willen we ergens direct goed in zijn en raken we gedemotiveerd als we iets nog niet kunnen. We vergeten dan dat we alles wat we wel kunnen, ook ooit geleerd hebben. Het motiveert dan ook om ervan uit te gaan dat je iets kunt leren en het als een uitdaging te zien om ergens beter in te worden. Kortom: zeg nooit: ‘ik kan dit niet’, maar zeg: ‘ik kan het en ga leren hoe’.

Geef het vijf minuten

Lukt het je maar niet om te beginnen? Besluit dat je het gewoon vijf minuten gaat doen. Soms zien we ergens als een berg tegenop, maar blijkt dat niet de taak zelf lastig is, maar de worsteling met jezelf om eraan te beginnen. Als je eenmaal bent gestart, krijg je inspiratie en is de kans groot dat je de taak in één zucht helemaal afmaakt!

Beloon jezelf

In de puberteit raken je hersenen het meest gemotiveerd van doelen op de korte termijn. Het is daarom slim een groot doel op te delen in meerdere kleinere doelen. Stel jezelf voor ieder doel een beloning in het vooruitzicht. Maar let op: houd jezelf niet voor de gek! Geef jezelf bij een klein doel een kleine beloning en bij een groot doel een grotere beloning. Zo heb je steeds iets om naar uit te kijken.

Slaap

Een frisse slaapkamer

Een rustige omgeving, de juiste temperatuur en een comfortabel bed. Maak van je slaapkamer een slaapparadijs en geniet van een betere nachtrust! Ruim dus op, doe het licht uit en zorg ervoor dat de temperatuur zo rond de 18 graden is (de ideale slaaptemperatuur).

Veel daglicht: goede slaap

Wie overdag wordt blootgesteld aan veel  daglicht maakt ’s avonds genoeg melatonine aan, het slaaphormoon. Tijdens de donkere dagen van het jaar is genoeg daglicht extra belangrijk. Maar fel licht in de avond remt de melatonineproductie juist af. Voor het slapen gaan achter een scherm zitten, maakt dus dat je moeilijker in slaap komt.

Voeding

Voorkom een after dinnerdip

Soms voel je je een half uur nadat je gegeten hebt moe en slaperig. Als je veel koolhydraten of vetten hebt gegeten of een drankje met veel suiker hebt gedronken, worden de koolhydraten en suikers snel door je lichaam opgenomen. Zo ontstaat er een piek in je bloedsuikerspiegel. Daar word je moe van. Je voorkomt een dip door niet in één keer heel veel te eten en door na het eten even lekker te bewegen.

Je hersenen en voeding

Van al het eten dat we binnen krijgen, gaat wel 20% van de energiewaarde naar onze hersenen. Voeding heeft dus een grote invloed op de gezondheid van onze hersenen. In de puberteit groeien je hersenen. Een gezond eetpatroon verbetert de communicatie tussen de zenuwcellen. Krijg je te weinig vitaminen en mineralen binnen, dan merken je hersenen dit al snel, je kunt vergeetachtig worden of je kunt je minder goed concentreren.

Snel eten = teveel eten

Een bord met lekker eten is zo leeg! Toch is het verstandig om niet te snel te eten, je maag staat namelijk in verbinding met je hersenen. Als je vol zit, geeft je maag een seintje naar boven dat je genoeg gegeten hebt. Als je te snel eet, krijgen je hersenen dat seintje te laat. Zo eet je, zonder dat je het doorhebt, veel meer dan je nodig hebt. Goed kauwen zorgt ervoor dat je meer tijd neemt om te eten. Door te kauwen, nemen de enzymen in je mond de tijd om de voedingsstoffen op te nemen en te verteren, waardoor je maag en darmen minder werk hebben. Die energie kun je dus ergens anders voor gebruiken!