Hoe Lyceo zich inzet voor betere basisvaardigheden

In april verscheen de nieuwe Staat van het Onderwijs. De boodschap is duidelijk: er ligt een flinke uitdaging op het gebied van taal, rekenen en digitale geletterdheid. Deze basisvaardigheden zijn onmisbaar, voor succes op school én voor een sterke start daarna. Ook wij geloven hierin, daarom werken we samen met scholen om deze vaardigheden te versterken.

Afbeelding voor Hoe Lyceo zich inzet voor betere basisvaardigheden

Uitdaging

Als schoolleider, coördinator of docent wil je dat elke leerling krijgt wat nodig is om te groeien en om goed mee te komen in de lessen. In de praktijk is dat niet altijd eenvoudig. Achterstanden zijn door overmacht soms onvermijdelijk en het oplossen ervan is een uitdaging. Hoe graag je als docent ook elke leerling extra aandacht wilt geven, het ontbreekt soms aan tijd en concrete handvatten om achterstanden effectief aan te pakken.

Ieder kind tot zijn recht

Bij Lyceo zoeken we naar oplossingen voor de school én de leerling. Ons doel is dat leerlingen de basisvaardigheden onder de knie krijgen zonder dat dit extra druk legt op de docent. Zodra leerlingen weten wat ze moeten doen met de stof die ze aangereikt krijgen, lukt het namelijk veel beter om die kennis te verdiepen. Door onze focus op positieve leerervaringen groeit bovendien ook het zelfvertrouwen. Zo verliezen leerlingen geen toets- of examenpunten meer door achterstanden of onzekerheden op het gebied van taal en rekenen.

En de basisvaardigheden dienen niet alleen een onderwijs-, maar ook een toekomst- en maatschappijdoel. Samen met de school willen we alle drie deze doelen bereiken. Elke leerling moet namelijk tot zijn recht kunnen komen op school én daarna. Dat betekent: de kans krijgen om te presenteren op een niveau dat past bij hun talenten, inzet en interesses. En dat begint bij goede basisvaardigheden.

Hoe doen we dat?

  • Primair- én voortgezet onderwijs. Niet iedere leerling start het voortgezet onderwijs met dezelfde basis. Daarom kunnen we leerlingen op de basis– én op de middelbare school bijspijkeren. Goede afstemming met de school staat daarbij centraal.
  • Eigen methode. We gebruiken in onze begeleiding op het gebied van taal en rekenen onze eigen Lyceo Oefenboeken. Hierin staan concrete uitleg en opdrachten per onderdeel. Ook kunnen we voor groep 8-leerlingen specifiek oefenen met onderdelen die terugkomen in de doorstroomtoets.
  • Leesmotivatie. We werken aan leesvaardigheid met de techniek ‘close reading’. Het doel hiervan is dieper en kritischer tekstbegrip, maar ook meer leesmotivatie en leeskilometers.
  • Zelfvertrouwen. Achterstanden kunnen onzeker maken. Leerlingen zouden echter nooit het gevoel moeten hebben dat ze bepaalde dingen niet kunnen leren, worden of doen omdat ze moeite hebben met rekenen of taal. Daarom besteden we veel aandacht aan zelfvertrouwen, motivatie, persoonlijke aandacht en positieve interactie.
  • CodeLab. In de huidige tijd is ook digitale geletterdheid als goed ontwikkelde basisvaardigheid van onschatbare waarde. Met ons CodeLab-programma leren PO- én VO-leerlingen zich verhouden tot de digitale wereld en hun eigen digitale identiteit.