-
Huiswerkbegeleiding
-
Bijles
-
Examentraining
-
Basisschool
-
Over Lyceo
Interview met Projectcoördinator Ges
Kan je meer vertellen over hoe je bij Lyceo terecht bent gekomen?
Toen ik in 6 VWO zat, heb ik een examentraining gevolgd. Ik was enthousiast over de training en heb meteen de tevredenheidsenquête ingevuld. Een half jaar later kreeg ik de vraag van Lyceo of ik bij de organisatie wilde werken. Naast mijn studie heb ik gewerkt als huiswerkbegeleider en examentrainer. Verder heb ik ook zomerscholen en bijlessen gegeven. Gedurende die tijd bij Lyceo ben ik coördinerende taken op mij gaan nemen. Hierna ben ik gevraagd om een vestiging te coördineren die op dat moment geen vestigingsmanager had. Daar heb ik taken uitgevoerd en de nieuwe vestigingsmanager ingewerkt. Na die periode ben ik uiteindelijk op een school in Hoorn de subsidietrajecten vanuit NPO-gelden gaan organiseren.
Wat houdt jouw functie als projectcoördinator in?
Als projectcoördinator organiseer ik een huiswerkbegeleidingstraject van een aantal weken. Dit kunnen 6, 8 of 10 weken zijn. In mijn ervaring starten dan 20 leerlingen aan dat traject. Met deze leerlingen maak je een plan van aanpak om aan de studievaardigheden en motivatie te werken. Daarnaast heb je contact met de school over praktische zaken en contracten. Ook heb je contact met ouders over de leerlingen en je zet begeleiders in die huiswerkbegeleiding geven. Verder organiseer ik gedurende het traject verschillende workshops voor de leerlingen, voer ik evaluatiegesprekken en schrijf ik aan het einde van het traject een verslag over elke leerling.
Wat vind je het leukste aan je functie als projectcoördinator?
Het leukste aan deze functie is de diversiteit van de werkzaamheden en de verschillende contactpersonen waar je mee te maken hebt. Ook vind ik het leuk dat de trajecten een duidelijk begin- en eindmoment hebben, zodat je erg gericht aan doelstellingen kunt werken. Ik heb bij alle leerlingen een mooie vooruitgang en toename in motivatie gezien. Dit geeft mij voldoening in het werk.
Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag er doorgaans uit?
9:00 uur | Naar school reizen. |
10:00 uur | E-mails beantwoorden. |
11:00 uur | Lessamenvattingen over de leerlingen van de voorgaande dag lezen en aandachtspunten noteren. |
12:00 uur | Plan van aanpak van leerlingen doornemen en deze bijstellen waar nodig. |
13:00 uur | Administratieve werkzaamheden. |
14:00 uur | Begeleiders ontvangen en bijpraten over de dag. |
15:00 uur | De leerlingen ontvangen, bijpraten over de afgelopen dagen en gezamenlijk een dag- en weekplanning maken. |
16:00 uur | De leerlingen begeleiden bij het aanleren en inzetten van studievaardigheden. Verder houd ik mij bezig met het schrijven van lessamenvattingen. |
17:00 uur | De huiswerkbegeleiding afronden, evalueren met de begeleiders en het lokaal netjes achterlaten. |
18:00 uur | Naar huis reizen. |
Wat is de grootste uitdaging in jouw rol als projectcoördinator?
Ik zie het als uitdaging om veel energie te steken in leerlingen en dan wanneer het traject ten einde is, de leerlingen weer los moeten laten. Afscheid nemen en weer met nieuwe energie beginnen aan een nieuw traject met 20 andere leerlingen is een hele uitdaging.
Welke tip geef jij toekomstige collega- projectcoördinatoren?
Zorg dat je veel in de begeleiding aanwezig bent, zodat je een goed beeld hebt van de ontwikkeling van iedere leerling. Maak een duidelijke planning voor jezelf: in welke week wil je welke workshop geven, wanneer ga je evalueren en wanneer doe je de afronding? Zo glippen dingen er niet tussendoor. Als laatste, probeer zo min mogelijk verschillende begeleiders in te zetten. Door zo vaak mogelijk dezelfde begeleiders in te zetten, leren begeleiders en leerlingen elkaar goed kennen. Dit scheelt uiteindelijk veel tijd met het inwerken van nieuwe begeleiders en het dagelijks moeten bijpraten van begeleiders over de stand van zaken.
Lees meerOverige diensten
- v 29.6.1
- © 2005 - 2024 - Lyceo
- Schipholweg 66-5, 2316 XE Leiden
- T: 071-79 000 40