Interview met Vestigingsmanager Kathelijne

Kan je meer vertellen over hoe je bij Lyceo terecht bent gekomen?

Na mijn studie was ik zoekende naar wat voor werk ik wilde gaan doen. Ik wist dat ik graag binnen het onderwijs werkzaam wilde zijn, en dan vooral het bieden van individuele hulp aan leerlingen die het echt nodig hebben. Dit heb ik bij Lyceo gevonden. 

Wat vind je het leukste aan je functie als vestigingsmanager?

De functie is erg divers. Ik haal plezier uit het aansturen van begeleiders om de kwaliteit van de huiswerkbegeleiding hoog te houden. Ook zie ik op deze manier begeleiders zichzelf ontwikkelen, wat ik erg leuk vind om te zien. Verder vind ik het leuk om mezelf te ontwikkelen en de werkprocessen meer gestroomlijnd te laten verlopen. Toch vind ik het leukste aan de functie om de schakel te zijn tussen ouders, begeleiders en leerlingen. Daarbij zie ik hoe leerlingen steeds meer vooruitgang maken in studievaardigheden en schoolresultaten.

Wat was je beeld van deze functie, voordat je startte, en hoe is dit beeld nu?

Vooraf wist ik niet goed wat ik me bij huiswerkbegeleiding moest voorstellen. Ik had mezelf erop ingesteld dat ik kleine groepjes leerlingen bij elkaar liet zitten en ze allemaal op eigen manier hulp ging bieden bij het aanleren van studievaardigheden. Verder had ik verwacht veel bezig te moeten zijn met orde houden, maar dit viel mee. Aangezien ik op een zelfstandige vestiging werk, kennen weinig leerlingen elkaar, waardoor orde houden gemakkelijker gaat. Ook wist ik dat ik administratieve taken uit moest voeren, zoals het inplannen van begeleiders en oudercontact. Ik ben er achter gekomen dat deze taken per vestiging erg verschillen. Het maken van een planning voor de begeleiders is soms echt een puzzel, en soms weer helemaal niet, en het oudercontact is niet overal hetzelfde. 

Hoe ziet jouw werkdag er doorgaans uit?

Het verschilt erg per dag hoe lang ik werk en wat voor werkzaamheden ik doe. Hieronder een idee:

10:00 uur Ik begin met een clustermeeting bij de zelfstandige locatie: met collega-vestigingsmanagers en clustermanagers bespreken we wat er speelt deze periode en waar de focus op moet liggen.
11:00 uur Dit is het eerste moment van de dag waarop ik binnengekomen leads na bel, ook neem ik contact op met begeleiders om bijlessen in te roosteren en werk ik mails weg.
12:00 uur Ik lunch en reis naar mijn eigen vestiging.
13:00 uur Dit is het tweede moment van de dag waarop ik leads na bel. Ik verwerk berichtjes van leerlingen en ouders over de huiswerkbegeleiding van die dag in ons systeem Homi, ook lees ik meteen de lesverslagen van de bijlessen en huiswerkbegeleiding van de vorige dag door. Als laatste keur ik nog de gewerkte uren van de begeleiders goed.
14:00 uur Dan bereid ik de vestiging voor op de huiswerkbegeleiding: stofzuigen, tafels en stoelen goed zetten, en natuurlijk snacks en limonade klaar leggen. Om 14:30 start de huiswerkbegeleiding, en het eerste halfuur begeleid ik de leerlingen zelf.
15:00 uur Vanaf 15:00 starten de begeleiders in de huiswerkbegeleiding. Ik vertel ik de begeleiders over specifieke onderwerpen die spelen bij leerlingen en waar de focus tijdens de begeleiding op moet liggen, bijvoorbeeld het overhoren van lesstof in verband met een aankomende toetsweek.
16:00 uur Tijdens de huiswerkbegeleiding helpen we de leerlingen met het maken van dag- en weekplanningen, helpen we ze kiezen welke actieve leermethode ze het beste kunnen gebruiken en bespreken we het huiswerk nadat ze dit gemaakt of geleerd hebben. Dit doen we bijvoorbeeld door huiswerk na te kijken of leerwerk te overhoren. Zelf help ik ook een aantal leerlingen. Daarnaast houd ik in de gaten wat de begeleiders doen, stuur ik ze aan en beantwoord ik eventuele vragen die zij hebben.
17:00 uur Regelmatig voer ik intakegesprekken met geïnteresseerde ouders om te bespreken hoe Lyceo kan ondersteunen, bijvoorbeeld door het inzetten van huiswerkbegeleiding of bijles. Ook heb ik afspraken met ouders en leerlingen om te bespreken hoe de begeleiding beter op de leerling afgestemd kan worden.
18:00 uur Om 18:00 uur is de huiswerkbegeleiding op mijn locatie afgelopen. De laatste lessamenvattingen worden geschreven. Verder zorg ik ervoor dat het lokaal weer netjes wordt achtergelaten. Ik bel voor de laatste keer leads na, stuur overeenkomsten naar nieuwe klanten en rooster de bijlessen in.
19:00 uur Tijd om naar huis te gaan!

 

Wat is de grootste uitdaging in jouw rol als vestigingsmanager?

Vaak ben je met meerdere taken tegelijk bezig. Het is belangrijk om goed overzicht te houden op de taken waar je mee bezig bent en welke taken er nog moeten gebeuren.

Welke tip geef jij toekomstige collega-vestigingsmanagers?

Iedere vestigingsmanager heeft zijn eigen vestiging met eigen uitdagingen. Dat betekent niet dat je er alleen voor hoeft te staan! Maak gebruik van de kennis die aanwezig is binnen je cluster en wees niet bang om hulp te vragen. Samen komen we veel verder en in mijn ervaring helpen vestigingsmanagers elkaar graag!