Hoe werkt de basisschool eindtoets?

Welke toetsen zijn er?

Eindtoetsen moeten voldoen aan eisen die de overheid stelt. Er zijn op het moment 5 toetsen die aan deze eisen voldoen. Vraag op school na welke toets zij gebruiken, dan kun je je alvast voorbereiden.

De CITO-eindtoets
Van de CITO-toets heeft iedereen weleens gehoord. CITO staat voor Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling. CITO-toetsen worden vanaf groep 3 tijdens de hele basisschoolcarrière afgenomen. Daarmee wordt de voortgang van de leerlingen bijgehouden. De CITO-eindtoets bestaat uit een pakket meerkeuzevragen waarin alle vaardigheden terugkomen.

De IEP Eindtoets
Deze toets wordt vaak gebruikt als alternatief voor de CITO-toets. De opgaven lopen op in moeilijkheidsgraad, zodat je kind eerst zelfvertrouwen kan opbouwen. De IEP is de enige toets waarin ook open vragen worden gesteld, naast de meerkeuzevragen. De toets is minder talig (minder ‘verhaaltjessommen’), wat hem toegankelijker maakt voor kinderen met een niet-Nederlandse achtergrond.

Route 8 Eindtoets
Dit is een digitale, adaptieve toets. Adaptief wil zeggen dat goed beantwoorde vragen leiden tot moeilijkere vragen en andersom. De vragen zijn dus niet voor elk kind hetzelfde. Er zijn geen open vragen. Deze toets wordt vaak in groepjes afgenomen, omdat niet elke school voor alle kinderen tegelijk een computer beschikbaar heeft.

DIA Eindtoets
Ook dit is een digitale, adaptieve eindtoets. Bij het rekengedeelte worden veel afbeeldingen gebruikt, om het gebruik van taal zoveel mogelijk te vermijden.

AMN Eindtoets
Deze toets is eveneens digitaal en adaptief. Het verschil met de andere toetsen is dat deze per item adaptief is en dat er vooruit en terug ‘gebladerd’ kan worden in de toets. Onnodig moeilijke vragen worden zo vermeden en door de bladerfunctie blijft een kind niet onnodig lang bij een vraag hangen. Dit voorkomt stress en maakt de doorlooptijd korter.

Extra steuntje in de rug nodig?

Kan je kind wel wat extra hulp of uitleg gebruiken bij een bepaald vak? Wie weet dat bijles iets voor hem of haar is! Tijdens bijles leren we leerlingen leren, zodat ze uiteindelijk weer zelfstandig verder kunnen.

Bekijk hier alle informatie

Verder lezen?