Subsidieoverzicht voor primair onderwijs

Het onderwijs heeft te maken met grote uitdagingen. Oorzaken hiervan zijn onder meer het lerarentekort, leerlingen die behoefte hebben aan extra ondersteuning en thuisonderwijs tijdens COVID-19. De overheid investeert daarom in het onderwijs. In dit kader kunnen scholen verschillende subsidies aanvragen.

Voorbereiding, aanvragen en uitvoeren

Lyceo werkt al geruime tijd samen met basisscholen en heeft diverse subsidieprogramma’s ontwikkeld. We ondersteunen scholen structureel in zowel de voorbereiding en het aanvragen van de subsidie als het uitvoeren en de verantwoording van het subsidieprogramma. We vertellen u graag meer over hoe wij uw school kunnen ondersteunen.

Masterplan Basisvaardigheden

Uit onderzoek blijkt dat te veel leerlingen van school gaan zonder een goede beheersing van de basisvaardigheden (taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid). Om leerlingen een goede basis te geven voor hun toekomst, heeft het ministerie van OC&W subsidie beschikbaar gesteld ten behoeve van de verbetering van deze vaardigheden. Lyceo ondersteunt het aanleren en verbeteren van een aantal van deze basisvaardigheden op basisscholen en biedt daarvoor de volgende mogelijkheden:

  •     Aan de slag met taal en rekenen

    Aan de slag met taal en rekenen is volledig gericht op het onder begeleiding versterken van de basisvaardigheden taal en rekenen. Tijdens de begeleiding is er ruimte om de stof nog eens uit te leggen en gaan de leerlingen vooral veel zelf aan de slag met oefenopgaven. Bovendien is er veel aandacht voor het vergroten van het zelfvertrouwen van de leerlingen. De leerlingen werken met methode-onafhankelijke oefenboeken van Lyceo, die zijn ontwikkeld i.s.m. basisschooldocenten en volledig aansluiten bij de landelijke leerlijnen in het po. De oefenboeken zijn beschikbaar voor groep 3 t/m 8, voor alle onderwerpen op het gebied van taal, lezen en rekenen. U kunt er bovendien voor kiezen om de Lyceo taal- en rekenregels toe te voegen aan dit traject: handige boekjes met alle regels op een rij.

    Meer informatie

  •     CodeLab

    Digitale vaardigheden en programmeerkennis zijn onmisbaar om de wereld om ons heen goed te begrijpen. Om leerlingen wegwijs te maken in de digitale wereld, heeft Lyceo verschillende programma’s ontwikkeld. Leerlingen leren de basis van het programmeren met Hedy (een online programmeertaal ontwikkeld door de Universiteit van Leiden, speciaal voor kinderen vanaf groep 5), maken op hun eigen niveau een echte game of verdiepen zich in de basisvaardigheden van Microsoft Office. Het programma van 24 lesuren is uitermate geschikt voor een themaweek, maar kan ook worden verspreid over een aantal weken of maanden.

  •     Brugklasvoorbereiding

    De begeleiding is gericht op leerlingen in de overgangsperiode van groep 8 naar de brugklas en wordt volledig binnenschools verzorgd. Het doel is om de overstap van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs te vergemakkelijken door leerlingen zich te laten oriënteren op de brugklas en kennis te laten maken met studievaardigheden die van belang zijn op het voortgezet onderwijs. Ook kan er aandacht besteed worden aan de cognitieve vaardigheden, zodat leerlingen zich goed voorbereiden op de doorstroomtoets en deze kennis kunnen benutten in de brugklas. De school kan kiezen tussen verschillende vormen van begeleiding: brugklasoriëntatie, combinatietraject van studievaardigheden en brugklasoriëntatie en Combinatie traject van taal & rekenen, studievaardigheden en brugklasoriëntatie.

    Meer informatie

  •     Onderwijshelden

    Onze Onderwijshelden bieden uw school een pool van talenten die op flexibele wijze het docententeam ontzorgt. Zo kunnen docenten zich volledig richten op hun kerntaak. Onderwijshelden worden ingezet naar gelang de behoefte van de school, van groep 3 t/m 8 en zowel binnen als buiten de klas. Veel scholen kiezen er bijvoorbeeld voor om Onderwijshelden in te zetten op taken als pauzesurveillance, persoonlijke begeleiding van zwakkere (of juist sterkere) leerlingen, klassenassistentie en administratie. Ook wordt er vaak voor gekozen om, na instructie door de leraar, de Onderwijsheld te laten ondersteunen bij het zelfstandig werken. Zo heeft de leerkracht de handen vrij voor leerlingen die extra hulp nodig hebben. Op die manier is er extra aandacht in de klas voor de basisvaardigheden van álle leerlingen.

    Meer informatie

Verbinding po-vo

Voor veel leerlingen is de overgang van de basisschool naar de brugklas best uitdagend. Er verandert veel, zoals nieuwe vakken, meer huiswerk en een andere omgeving. Leerlingen kunnen hier vaak wel wat extra ondersteuning bij gebruiken, zodat ze kunnen instromen in de brugklas die bij hen past. Door de overheid zijn verschillende subsidies beschikbaar gesteld die hiervoor benut kunnen worden, waaronder de subsidie Verbinding po-vo. Om leerlingen te helpen bij de overgang van de basisschool naar de middelbare school, biedt Lyceo de volgende mogelijkheid:

  •     Brugklasvoorbereiding

    De begeleiding is gericht op leerlingen in de overgangsperiode van groep 8 naar de brugklas en wordt volledig binnenschools verzorgd. Het doel is om de overstap van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs te vergemakkelijken door leerlingen zich te laten oriënteren op de brugklas en kennis te laten maken met studievaardigheden die van belang zijn op het voortgezet onderwijs. Ook kan er aandacht besteed worden aan de cognitieve vaardigheden, zodat leerlingen zich goed voorbereiden op de doorstroomtoets en deze kennis kunnen benutten in de brugklas. De school kan kiezen tussen verschillende vormen van begeleiding: brugklasoriëntatie, combinatietraject van studievaardigheden en brugklasoriëntatie en Combinatie traject van taal & rekenen, studievaardigheden en brugklasoriëntatie.

    Meer informatie

NPO

De COVID-19-pandemie heeft grote gevolgen gehad voor het onderwijs. Scholen werden tijdelijk gesloten, onderwijs vond (deels) online plaats en zowel leerlingen als docenten kregen te maken met veel ziekteverzuim. De overheid heeft daarom het Nationaal Programma Onderwijs in het leven geroepen, gericht op herstel en de ontwikkeling van het onderwijs tijdens en na corona.

Onderdeel hiervan is de Subsidieregeling Inhaal- en Ondersteuningsprogramma’s, bedoeld voor extra onderwijsaanbod, aansluitend op het reguliere onderwijsprogramma, om ondersteuning te bieden bij leer- en ontwikkelachterstanden of studievertraging. Om leerlingen te ondersteunen bij het inhalen van deze achterstanden, biedt Lyceo de volgende mogelijkheden:

  •     Aan de slag met taal en rekenen

    Aan de slag met taal en rekenen is volledig gericht op het onder begeleiding versterken van de basisvaardigheden taal en rekenen. Tijdens de begeleiding is er ruimte om de stof nog eens uit te leggen en gaan de leerlingen vooral veel zelf aan de slag met oefenopgaven. Bovendien is er veel aandacht voor het vergroten van het zelfvertrouwen van de leerlingen. De leerlingen werken met methode-onafhankelijke oefenboeken van Lyceo, die zijn ontwikkeld i.s.m. basisschooldocenten en volledig aansluiten bij de landelijke leerlijnen in het po. De oefenboeken zijn beschikbaar voor groep 3 t/m 8, voor alle onderwerpen op het gebied van taal, lezen en rekenen. U kunt er bovendien voor kiezen om de Lyceo taal- en rekenregels toe te voegen aan dit traject: handige boekjes met alle regels op een rij.

    Meer informatie

  •     CodeLab

    Digitale vaardigheden en programmeerkennis zijn onmisbaar om de wereld om ons heen goed te begrijpen. Om leerlingen wegwijs te maken in de digitale wereld, heeft Lyceo verschillende programma’s ontwikkeld. Leerlingen leren de basis van het programmeren met Hedy (een online programmeertaal ontwikkeld door de Universiteit van Leiden, speciaal voor kinderen vanaf groep 5), maken op hun eigen niveau een echte game of verdiepen zich in de basisvaardigheden van Microsoft Office. Het programma van 24 lesuren is uitermate geschikt voor een themaweek, maar kan ook verspreid worden over een aantal weken of maanden.

  •     Brugklasvoorbereiding

    De begeleiding is gericht op leerlingen in de overgangsperiode van groep 8 naar de brugklas en wordt volledig binnenschools verzorgd. Het doel is om de overstap van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs te vergemakkelijken door leerlingen zich te laten oriënteren op de brugklas en kennis te laten maken met studievaardigheden die van belang zijn op het voortgezet onderwijs. Ook kan er aandacht besteed worden aan de cognitieve vaardigheden, zodat leerlingen zich goed voorbereiden op de doorstroomtoets en deze kennis kunnen benutten in de brugklas. De school kan kiezen tussen verschillende vormen van begeleiding: brugklasoriëntatie, combinatietraject van studievaardigheden en brugklasoriëntatie en Combinatie traject van taal & rekenen, studievaardigheden en brugklasoriëntatie.

    Meer informatie

  •     Onderwijshelden

    Onze Onderwijshelden bieden uw school een pool van talenten die op flexibele wijze het docententeam ontzorgt. Zo kunnen uw leraren zich volledig richten op hun kerntaak. Onderwijshelden kunnen ingezet worden naar gelang de behoefte van de school, van groep 3 t/m 8 en zowel binnen als buiten de klas. Meestal kiezen scholen ervoor om Onderwijshelden in te zetten voor taken als pauzesurveillance, persoonlijke begeleiding van zwakkere (of juist sterkere) leerlingen, klassenassistentie en administratie. Ook wordt er vaak voor gekozen om, na instructie door de leraar, de Onderwijsheld te laten ondersteunen bij het zelfstandig werken. Zo heeft de leerkracht de handen vrij voor leerlingen die extra hulp nodig hebben.

    Meer informatie

School en omgeving

Kansengelijkheid houdt in dat elk kind zijn talenten ten volle moet kunnen ontplooien, ongeacht thuissituatie of omgeving. Voor kwetsbare leerlingen is de school soms de enige plek om leerlingen te bereiken en stimuleren. De school kan deze verantwoordelijkheid echter niet alleen dragen. Daarom wordt met de subsidieregeling ‘school en omgeving’ ingezet op een samenwerking tussen scholen en (lokale) partners om de schooldag van leerlingen te verrijken, op het gebied van onderwijs, sport, zorg en/of cultuur.

Met de subsidie wordt beoogd dat leerlingen beter presteren in het onderwijs op sociaal, mentaal, fysiek of cognitief vlak. Op de lange termijn moet dit bijdragen aan meer kansengelijkheid en het verwerven van een volwaardige positie in de maatschappij. Om kansengelijkheid in het basisonderwijs te vergroten, biedt Lyceo de volgende mogelijkheden:

  •     Aan de slag met taal en rekenen

    Aan de slag met taal en rekenen is volledig gericht op het onder begeleiding versterken van de basisvaardigheden taal en rekenen. Tijdens de begeleiding is er ruimte om de stof nog eens uit te leggen en gaan de leerlingen vooral veel zelf aan de slag met oefenopgaven. Bovendien is er veel aandacht voor het vergroten van het zelfvertrouwen van de leerlingen. De leerlingen werken met methode-onafhankelijke oefenboeken van Lyceo, die zijn ontwikkeld i.s.m. basisschooldocenten en volledig aansluiten bij de landelijke leerlijnen in het po. De oefenboeken zijn beschikbaar voor groep 3 t/m 8, voor alle onderwerpen op het gebied van taal, lezen en rekenen. U kunt er bovendien voor kiezen om de Lyceo taal- en rekenregels toe te voegen aan dit traject: handige boekjes met alle regels op een rij.

    Meer informatie

  •     CodeLab

    Digitale vaardigheden en programmeerkennis zijn onmisbaar om de wereld om ons heen goed te begrijpen. Om leerlingen wegwijs te maken in de digitale wereld, hebben wij verschillende programma’s ontwikkeld. Leerlingen leren de basis van het programmeren met Hedy (een online programmeertaal, speciaal voor kinderen vanaf groep 5), maken op hun eigen niveau een echte game of verdiepen zich in de basisvaardigheden van Microsoft Office. Het programma van 24 lesuren is uitermate geschikt voor een themaweek, maar kan ook verspreid worden over een aantal weken of maanden.

  •     Onderwijshelden

    Onze Onderwijshelden bieden uw school een pool van talenten die op flexibele wijze het docententeam ontzorgt. Zo kunnen uw leraren zich volledig richten op hun kerntaak. Onderwijshelden kunnen ingezet worden naar gelang de behoefte van de school, van groep 3 t/m 8 en zowel binnen als buiten de klas. Meestal kiezen scholen ervoor om Onderwijshelden in te zetten voor taken als pauzesurveillance, persoonlijke begeleiding van zwakkere (of juist sterkere) leerlingen, klassenassistentie en administratie. Ook wordt er vaak voor gekozen om, na instructie door de leraar, de Onderwijsheld te laten ondersteunen bij het zelfstandig werken. Zo heeft de leerkracht de handen vrij voor leerlingen die extra hulp nodig hebben.

    Meer informatie