”Je kunt leerlingen goed helpen als je ze goed kent”

Eva de Geer* (23) ging na haar interdisciplinaire bachelor verder met een dubbele economiemaster. Twee jaar geleden kwam ze via een vriendin bij Lyceo terecht, en sindsdien werkt ze zelf ook op de Amsterdamse vestiging Schoolkitchen. Daar houdt ze zich met veel plezier bezig met planning, maar geeft ze ook zelf huiswerkbegeleiding, coaching en bijles. ”Het is leuk om zelf meer van je kennis en interesses te delen, maar het contact met de leerlingen is het mooiste.”

Afbeelding voor ”Je kunt leerlingen goed helpen als je ze goed kent”

Fijne plek

”Ik zeg tegen leerlingen: wat jij aan energie investeert in je schoolwerk en in mij, krijg je terug. Als je hard werkt en je zaken op orde hebt, dan ben ik minder streng en mag je misschien wel wat eerder weg. Maar als je vaker gewaarschuwd moet worden, ben ik strenger en ga ik je ook vaker overhoren.” Dat betekent echter niet dat dat de volgende dag dan ook weer zo is. ”Als het op maandag even niet zo lekker gaat, neem ik dat niet mee naar dinsdag. Dan beginnen we gewoon weer opnieuw.” Eva vindt het belangrijk dat leerlingen de vestiging een fijne plek vinden. ”Ze zijn er soms best veel en lang, en dan is het fijn als je het gezellig kunt hebben, als er een gemoedelijke sfeer is en je een beetje thuis kunt komen voor je thuis bent na school.”

Eigen invulling

In het contact met de leerlingen is ook heel veel mogelijk, vertelt Eva ”Je bent echt heel veel met ze bezig. Er is veel ruimte voor eigen invulling van de begeleiding, waardoor ik elke leerling kan helpen op de manier die het beste bij hem of haar past.” Soms gaat dat juist niet over school. ”Af en toe heeft een leerling een verhaal dat niet per se met school te maken heeft, maar dat wel het leren in de weg staat. Je leert ze echt persoonlijk kennen en hoe beter je ze kent, hoe beter je ze kunt helpen.”

Niet het hoogst haalbare

Eva weet daardoor hoe belangrijk het is dat leerlingen op het juiste niveau zitten. ” Ik had een vwo-leerling die heel goed kon leren en de stof kende, maar moeite had om dat om te zetten in antwoorden. Toen zijn we samen het gesprek aangegaan, met als resultaat dat ze de overstap maakte naar havo. Daarmee kon ze nog steeds worden wat ze wilde, namelijk militair, maar was ze wel gelukkiger. Ik vertel vwo-leerlingen ook altijd dat hbo ook een optie is. Het gaat er niet om dat je ze helpt het hoogst haalbare te bereiken, maar wat bij ze past.”

Beter worden in leren

Bij locatie Schoolkitchen ligt er veel nadruk op de wisselwerking tussen de inhoudelijke stof en de studievaardigheden. ”Het gaat over meer dan leren wat er in 1970 is gebeurd en over meer dan beter worden in je vakken. Juist ook het beter worden in het leren is belangrijk, want daardoor krijgen ze meer plezier in het leren én meer tijd voor andere dingen.” De uitdagingen die ze soms tegenkomt maken duidelijk hoe belangrijk dat is. Eva: ”Leerlingen vinden sommige stof soms gewoon niet belangrijk. Bij bepaalde vakken is het echt puzzelen wat besproken moet worden en wat niet, en soms maak ik daar andere keuzes in dan de vakdocent.” Dat heeft immers ook te maken met beter worden in leren: weten wat het nut is van bepaalde stof.

Credits

Waar Eva het meest trots op is in haar werk bij Lyceo? ”De leerlingen. Ik zie ze soms echt een draai van 180 graden maken in werkhouding en cijfers, slagen of overgaan of groeien in enthousiasme.” Ze heeft ook geleerd ze dat zelf te laten bereiken en niet altijd te willen helpen. ”Leerlingen kunnen vaak veel meer dan waar ze credits voor krijgen.”

*Wegens privacyredenen is de naam van de geïnterviewde gefingeerd.