Prestatiedruk als gespreksstarter voor meer balans

Prestatiedruk is al een aantal jaar een belangrijk thema in het onderwijs. 61 procent van de jongeren voelt regelmatig of vaak druk, blijkt uit onderzoek van State of Youth NL. Bijvoorbeeld druk om goede cijfers te halen, om goed mee te doen tijdens de lessen en om een goede profiel- of studiekeuze te maken, of een algeheel gevoel van ”het druk hebben”. Bij Lyceo willen we leerlingen ondersteunen in hun leerproces én hun welzijn, en daarom zijn we alert op prestatiedruk. Onze productmanager Anne Segeren vertelt hier meer over.

Afbeelding voor Prestatiedruk als gespreksstarter voor meer balans

Oorzaken van prestatiedruk

74 procent van de jongeren bij wie de prestatiedruk hoog is, is tussen de 18 en 24 jaar oud, zo blijkt uit het onderzoek. Vaak maken ze zich vooral zorgen over verwachtingen van ouders, docenten en de maatschappij. Soms gaan ze dan ook aan zichzelf hoge eisen stellen op het gebied van school, carrière en toekomst. Hierdoor ervaren jongeren vaak geestelijke en lichamelijke stress, bijvoorbeeld in de vorm van onzekerheid, frustratie en vermoeidheid. Bovendien zijn ze vaak minder gemotiveerd, kunnen ze minder goed omgaan met mindere resultaten en hebben ze een lager zelfbeeld als ze prestatiedruk ervaren. Dat is nog veel belangrijker dan tegenvallende cijfers.

Signaleren en reflecteren

Anne benadrukt dat dat precies is waar we bij Lyceo alert op willen zijn: niet alleen de studievaardigheden, maar ook juist het algemene welzijn. ”In onze begeleiding staan we dagelijks naast jongeren. Dat betekent dat we niet alleen moeten kijken naar het Hoofd (het leren), maar ook naar het Hart en het Lijf: welzijn, balans en energie. We signaleren daarom actief op tekenen van stress en prestatiedruk en gaan hierover in gesprek met leerlingen.” Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 68 procent vindt dat zij zelf invloed hebben op mogelijke oplossingen, bijvoorbeeld door te werken aan perfectionisme en faalangst. In gesprekken die onze begeleiders met leerlingen voeren, kunnen zij hen helpen deze oplossingen te vinden en uit te proberen. ”Dat doen we door leerlingen bijvoorbeeld te vragen wat ze lastig vinden aan school, wanneer ze druk ervaren en hoe ze tot rust kunnen komen. Ook tijdens de begeleiding bouwen we momenten van ontspanning en rust in,” aldus Anne. Daarnaast vinden we het belangrijk om ouders te betrekken bij de begeleiding door in te spelen op wat zij thuis merken en op wat zij weten over hun kind.

Gespreksstarter

Ook gaan we graag het gesprek aan met scholen en docenten over wat zij kunnen doen tegen prestatiedruk. Misschien is dat vooral meer bewustwording, goede afstemming over huiswerk en toetsen, lessen over faalangst en perfectionisme of meer focus op de ontwikkeling en minder op cijfers. Een andere oplossing is de aandacht voor studievaardigheden: deze kunnen meer overzicht en inzicht scheppen en de stress verminderen. Anne: ”Bij Lyceo willen we prestatiedruk daarom niet zien als een probleem, maar als een gespreksonderwerp dat leerlingen kansen kan bieden om beter in balans te blijven.”

De eerste weken van het nieuwe schooljaar zitten erop. Dat betekent dat de eerste toetsen gepland staan en dat het huiswerk toeneemt. Daardoor kan prestatiedruk ontstaan. Merk je als ouder dat je kind overweldigd wordt of zich zorgen maakt en wel wat extra hulp kan gebruiken? Neem contact met ons op om te kijken wat we kunnen doen!