Hoofd, hart en lijf in balans

Dat bewegen goed is voor je lichaam, dat weet je natuurlijk wel. Je bloed gaat sneller stromen, je conditie verbetert en daardoor voel je je fitter. Maar uit wereldwijd wetenschappelijk onderzoek blijkt nog iets: beweging heeft invloed op hoe je hersens werken. Het maakt dat je taakgerichter bent en beter presteert op het gebied van rekenen en taal. Ook vaardigheden als plannen worden beter en het lijkt ook een gunstige invloed te hebben op het concentratievermogen.
Nog een voordeel van vaak bewegen: een actieve levensstijl is goed voor een gezonde nachtrust. Maar je kunt dan weer beter niet sporten vlak voordat je gaat slapen, dan kom je moeilijker tot rust.

Daag jezelf uit
Vind je het lastig om voldoende te bewegen? Daag jezelf dan eens uit met een challenge. Een paar voorbeelden:
Installeer een stappenteller op je telefoon en spreek met jezelf af dat je elke dag bijvoorbeeld 10.000 stappen zet. Maak er een wedstrijd van door anderen ook zover te krijgen om dit te doen.
Spreek met jezelf af dat je elke dag minstens 60 minuten beweegt. Dat hoeft niet aan één stuk: alle beetjes tellen mee.
Zoek op internet eens naar challenges die met jouw favoriete sport te maken hebben. Er zijn bijvoorbeeld hardloop-, yoga- en fitnesschallenges te vinden, maar je kunt ook met talloze andere sporten aan de slag.

Motiveer jezelf!
Je hebt vast weleens de bekende uitspraak van Pipi Langkous voorbij zien komen: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan!” Met zo’n instelling kun je ver komen, maar pas wel op: sommige dingen kun je pas na heel veel oefenen.
Een betere uitspraak zou dan ook zijn: “Ik kan het nog niet, maar ik kan het wel leren”. Je zou het bijna vergeten, maar veel dingen die je nu vanzelfsprekend vindt, heb je ook ooit moeten leren.

Hoe krijg je jezelf gemotiveerd?
Allemaal leuk en aardig, maar soms heb je gewoon even geen zin, of je ziet ergens enorm tegenop. Wat dan kan helpen, is met jezelf afspreken dat je iets voor vijf minuten gaat doen. Als je dan eenmaal bezig bent, zul je zien dat je het vaak achter elkaar afmaakt. Vaak is beginnen namelijk lastiger dan doorwerken. Heb je de inspiratie te pakken, dan kost het ineens een stuk minder moeite.

Ook effectief als je een puber bent: stel jezelf een beloning in het vooruitzicht. Bedenk een kleine beloning voor een makkelijk te halen doel en een grote(re) beloning voor iets moeilijkers. Dan heb je altijd iets om naar uit te kijken!

Slaap lekker!
We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: een gezonde nachtrust is zo ongeveer overal goed voor. Hoe verleidelijk het ook is om toch nog éven dat spelletje af te maken of die film af te kijken: probeer genoeg te slapen. Dat heeft invloed op je humeur, je concentratievermogen en op je algehele fitheid overdag. Nog lekkerder slapen? Lees dan de volgende tips.

Zo slaap je beter
Tover je slaapkamer om tot een waar slaapparadijs en geniet van een (nog) betere nachtrust. Ruim op, doe het licht uit en zorg voor voldoende frisse lucht. Als je opstaat: doe je gordijnen open en zorg ook de rest van de dag dat je voldoende daglicht krijgt. Dat helpt bij de aanmaak van melatonine, je natuurlijke slaaphormoon. Omgekeerd kun je vlak voor je naar bed gaat fel licht beter vermijden. Tot laat op je beeldscherm is daarom een minder goed plan.

Let op je voeding
Voedsel is de brandstof voor je lichaam en dus ook voor je hersens. Dan kun je er maar beter wat goeds in stoppen. Van veel suiker en vet word je duf, het zorgt voor pieken in je bloedsuikerspiegel.
Eet niet teveel in één keer en zorg dat wat je eet ook voedingswaarde heeft. Dan doen je hersens het ook een stuk beter. Dat betekent voldoende vitamines en mineralen. Klinkt saai, maar is ook gewoon lekker. Maak eens een grote smoothie met fruit en bladgroente. Heerlijk makkelijk te verteren en heel erg goed voor je.

Andere tips om beter te eten: eet niet te snel, kauw goed en eet genoeg vezels. Die zitten in fruit en groente. Voor fruit geldt: eet liever een hele vrucht dan dat je voor sap kiest. Daarmee gaan veel kostbare voedingsvezels verloren. Toch heel veel zin in vruchtensap? Ga dan voor versgeperst!

Kortom: zorg goed voor jezelf

Dus ja: genoeg bewegen, voldoende nachtrust en goede voeding is heel belangrijk om goed te presteren. Af en toe cheaten mag natuurlijk best, maar niet te vaak. Je zult zien dat je je echt veel fitter voelt als je goed voor je hoofd, hart en lijf zorgt.

Extra steuntje in de rug nodig?

Kan uw zoon of dochter wel wat extra hulp gebruiken bij het plannen en maken van het huiswerk? Wie weet dat huiswerkbegeleiding iets voor hem of haar is! Tijdens huiswerkbegeleiding leren we leerlingen leren, zodat ze uiteindelijk weer zelfstandig verder kunnen.

Meer informatie

Verder lezen?