Motivatie en resultaten
Dat doe je door een persoonlijke band met de leerling op te bouwen, zodat je persoonlijke groei kunt stimuleren. Die combinatie draagt bij aan de passie voor het werk, vertelt Jasmijn Lotgerink Bruinenberg, scholenvestigingsmanager op De Hartenlust in Bloemendaal. Maud Vonk (Het Schoter Lyceum in Haarlem) vult aan: ”Je leert ze steeds beter kennen en daardoor voel je de verantwoordelijkheid om ze de beste ondersteuning te bieden.” Robine Wiegman van scholenvestiging Mendelcollege in Haarlem ziet afstemming op de individuele behoeften als een grote sleutelfactor daarbij. ”Veel leerlingen zijn wel gemotiveerd, maar het lukt ze niet om de gewenste resultaten te behalen. Dat kan natuurlijk veel invloed hebben op hun zelfvertrouwen. Ik vind het heel waardevol om ze daarin te helpen groeien. Nog mooier is het als ze binnenkomen met een big smile en enthousiast roepen: “Ik heb een 7 voor aardrijkskunde!””
Fijne plek
Maud ervaart hetzelfde. ”In het begin zijn leerlingen vaak nog een beetje tegendraads. Als ze dan met trots een goed cijfer halen voor een moeilijk vak, is dat superleuk om te zien.” Wat haar het meest motiveert, is wanneer leerlingen inzien dat de huiswerkbegeleiding een fijne plek is waar ze kunnen groeien en mooie resultaten kunnen behalen.
Voortgang van het leerproces
Dat zit ‘m vooral in een combinatie van persoonlijke en academische begeleiding, aldus Albert de Jong*. ”Door ze stap voor stap te ondersteunen bij het leren plannen, structureren en zelfstandig werken wil ik een bijdrage leveren aan de praktische voortgang van hun leerproces.” Hoe dat er precies uitziet, verschilt per leerling, weten ook de andere vestigingsmanagers. ”Soms is een klein duwtje genoeg, andere leerlingen hebben behoefte aan intensievere begeleiding”, aldus Sterre Hoek, vestigingsmanager op Lyceo-vestiging Haarlem Heemstede. Anne-Lotte Hartog (Lyceo-vestiging Haarlem Houtplein) geniet het meest van de momenten waarop haar uitleg of advies het kwartje doet vallen. ”Dat motiveert me om er samen met de leerlingen elke dag het beste uit te halen.”
Leren leuker vinden
Daan Rijkers*, die scholenvestiging ECL in Haarlem coördineert, vult aan: ”Je probeert ze te helpen op de manier die het beste bij ze past. Door betere resultaten gaan ze dan het leren ook weer wat leuker vinden en neemt het zelfvertrouwen toe.” Sterre: ”Het is heel mooi om te zien hoe de leerling zich ontwikkelt en zich steeds meer op diens gemak gaat voelen, en als daar positieve resultaten bij komen kijken is dat een prachtige extra.”
*Wegens privacyredenen is deze naam gefingeerd.